Konstigt vit smuts från bröstet
30.05.2015
Hej! Jag är en 14 årig tjej och är jättee oroliga att det är nåt fel med mina bröst. Det är så att inuti bröstvårtorna så finns det konstiga vita smuts, det är inte nåt som rinner. Jag har haft detta nu i några månader och undrar ifall det är nåt jag borde oroa mig för?! Har inte märkt att det gör ont eller nåt sånt utan det är bara de vita som får mig orolig. Har frågat olika personer ifall det också händer på de men de säger nej..! Tack i förhand<3 Anonym tjej

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
02.06.2015
Hejsan! Oj det här skulle vara enklare om jag såg det med egna ögon... Men. Det kan vara så att porerna i dina bröstvårtor blir igentäppta och det bildas liksom pormaskar. Typ likadana som man kan få i ansiktet. Ofta kommer såna här i utkanten av bröstvårtan för där finns också lite större hårsäckskörtlar som man kan ha hårstrån i. Kan det här stämma på dej? Duscha varje/varannan dag och tvätta med tvål, gärna pH-neutral tvål så din hud inte blir så torr. Om du vill kan du försiktigt klämma och tömma poren efteråt med rena händer. Putsa efteråt med sårputsmedel. Speciellt ifall poren börjar se tilltäppt ut och kanske svullnar upp och blir lite röd är det här att rekommendera. Men det kan också räcka med vatten och tvål oftare.
Ett annat alternativ ifall det är precis mitt i bröstvårtan, och inte runt kanten, är att du har mjölk i dina bröst. Det kan man ha utan att vara gravid. Det finns kvinnor som rent hormonellt har lite mjölk i sina bröst hela livet. Det finns ingenting egentligen att göra åt saken ifall fallet är så.
Med vänlig hälsning,  Annika    barnmorska - hälsovårdare