Kontigt i slidan
28.09.2015
Hej! Jag har nu i ca 2 månader fått mens var (ca) 16 dag ( min vanliga mens borde komma var femte vecka). Jag märkte även för två veckor sedan att min främre slidvägg är "hård", kan det bero på ett inre framfall?
Vad är det som händer?!
Skulle vilja besöka en gynekologi i Jakobstad.
Vart ska ja gå då jag är ungdom? Det borde vara kostnadsfritt eller?
Tack på förhand!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.09.2015
Hej.
I sig är det ingenting konstigt med att mensen ibland blir oregelbunden och börjar komma oftare eller lämnar bort ett tag, det är helt normalt. Men eftersom jag inte vet vad som är på gång i din slida, med den främre slidväggen som känns konstig, så skulle det kanske vara bra att kolla upp det. Har du försökt känna på slidväggen tidigare? är du med andra ord säker på att den har förändrats?
Jag tycker, precis som du, att det skulle vara bra att kolla upp det. Jag är inte helt säker på hur det fungerar i din hemkommun, så lättast skulle kanske vara att du gick till din skolhälsovårdare och frågade henne vart du skall vända dig för att slippa till en gynekolog. Men oftast är det antingen via preventivrådgivningen eller hvc som gynekologtiderna bokas. Eftersom olika kommuner har olika "regler" så kan jag inte vara mer exakt, men fråga din hälsovårdare eller ring till preventivrådgivningen och fråga där så ordnar det sig säkert.
Jag tror inte att du behöver oroa dig :)
Kram
Tessi