Labia
12.01.2016
Hejsan!
Jag har ställt säkert tusen frågor hit under min tid som tonåring och jag är väldigt tacksam för alla svar jag har fått!
En fråga som återkom nu som då har varit gällande mina inre blygdläppar. Dom har alltid skymtats fram och varit obekväma och krashat min självkänsla etc. Men till min förvåning så har de faktist blivit mindre (?)
Dom har verkligen krymt, liksom dragit ihop sig eller något. Dom brukade skymta ca 1-1.5 cm men nu är det bara en och annan millimeter. Det är en tydlig skillnad.
MEN fast det känns bra och har boostat min självkänsla extremt mycket, så kan jag inte undgå att faktist undra om detta är normalt? Kan det vara någon hormonell obalans eller något värre? Eller är det saker som kan hända helt enkelt?
Tack ska du ha för svar! Atlanten

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2016
Hej!
Jag tror att många tjejer lever i tron att de inre blygdläpparna borde vara mindre än de yttre, medan det i själva verket ofta är då (hos vuxna kvinnor åtminstone) att de inre blygdläpparna är mer framträdande än de yttre. Och det har sitt syfte det också eftersom de inre blygdläpparna hjälper till att leda bort urin och smuts. Vår kropp är nog så pass noggrannt uttänkt att det sällan finns någonting onödigt på den, det handlar isåfall mest om att vi ännu inte förstår funktionen.
Jag vet inte varför dina inre blygdläppar verkar ha minskat. Det kan vara så att de har ändrat form och ställning, eller att de yttre blygdläpparna har ändrat så att de inre syns mindre. Hur som helst så tror jag inte att du behöver oroa dig över saken.
Det finns ovanliga sjukdomar som kan ändra lite på blygdläpparnas form och "konsistens", t.ex. en sjukdom som kallas för "lichen sclerosus". Men sjukdomen drabbar vanligen kvinnor över 40, och symtomen brukar vara kraftig klåda. Så om du inte har några andra symtom så behöver du nog inte fundera mer på det.
Sköt om dig och ta kontakt med preventivrådgivningen om du blir fundersam och känner att du vill bli undersökt.
Kram
Tessi