Lila flytning 2
16.05.2018
Hej jag frågade förut om vad det kan bero på att jag har lila flytningar. Och då fick jag svaret att det kan vara min mens, men jag tror inte det är det. För flytningen är torr som mjöl ungefär att de liksom faller bort om ja vänder mina trosor upp och ner. Och jag tycker att flytningen luktar konstigt och ibland kliar det fast inte alls hela tiden.
Vad kan dethär bero på? Tacksam för svar Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.05.2018
Hej,
Jag tror fortsättningsvis att det är blod, eller blodblandad flytning du har. Om man inte blöder så mycket så hinner det ofta bli ganska torrt innan det kommer ända ut, och då kan det bli som du beskriver.
Jag tycker inte att det låter speciellt konstigt. Men om det bara fortsätter så är det kanske någonting som skall kollas upp. Hur länge har det pågått nu? Kommer det hela tiden, eller bara vissa dagar? Eftersom slidans pH värde ändrar lite då man har mens, och blir mer basiskt istället för den vanliga sura miljön som den borde ha, så kan det leda till att det börjar kli lite. Vilket också lätt blir fallet om man alltid är tvungen att använda trosskydd eller binda.
Följ med saken ett tag till, men om klådan eller lukten blir värre så kan du kontakta en läkare eller preventivrådgivningen/mödrarådgivningen i din kommun.
Kram
Tessi