Liten knöl i mitt underliv
13.03.2018
Hej har under en lite längre tid haft en pytteliten knöl i mitt underliv. Den är strax ovan mitt könshår och gör lite ont om man klämmer på den. Det känns att den är lite större under huden och den har växt lite sen några veckor tillbaka. Den är rödaktig runt och lilablå mitt på. Vet någon vad det kan vara och är det farligt? W

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.03.2018
Hej.
Om knölen sitter ovanför könshåret, d.v.s. ovanpå blygdbenet så tycker jag att det låter som ett hårstrå som växer inåt. Har du rakat dig på området tidigare? Det är ganska lätthänt att hårstrån då börjar gro inåt istället, och att det då orsakar en liten inflammation under huden. Det är inte farligt, men de kan vara lite ömma och till färgen röda/lila som du beskriver.
antingen kan du låta den vara, tills den läker ut av sig själv (vilket kan ta tid) eller också kan du försöka punktera den själv, i hopp om att varet då skulle komma ut och det läker snabbare. Om du punkterar den skall du se till att göra det så rent som möjligt, d.v.s. se till att huden är ren och att nålen du använder är ren. efter att du punkterat den kan du försöka att klämma försiktigt och se om någonting kommer ut. Då du är klar ser du till att putsa området och att hålla det rent och torrt. Om jag missförstod stället, så att knölen är i själva underlivet (på eller mellan blygdläpparna) så skall du INTE försöka punktera den själv eftersom risken då är större att du orsakar mer problem. Men om knölen alltså finns på "vanlig hud" på venusberget så kan du testa.
Hur som helst så låter det inte alls som någonting farligt, och jag tror att den kommer att försvinna med tiden vad du än gör. Men om man inte punkterar den så tar det helt enkelt längre tid. Och om det känns som att jag helt har missförstått vad det handlar om så kan du alltid besöka hvc eller familjeplaneringen och tala med någon där.
Kram
Tessi