livmoderinflammation?
31.07.2018
Hej! jag är 14 år och äter p piller. jag har tidigare märkt att jag har haft lite ont i nedre delen av magen. Men inatt hade jag jätteont. Jag har aldrig haft sex eller något sånt. Men jag är rädd att det kan vara livmodersinflammation.
Vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.08.2018
Hej.
Ont i magen kan man ha av jättemånga olika orsaker, så om det är ditt enda symtom så skulle jag tro att det trots allt är ganska osannolikt att det skulle bero på en livmoderinflammation. Det kan ha med mensen att göra, eller någonting i tarmarnas verksamhet.
Jag tycker att du skall följa med situationen. Om smärtan blir rent olidlig eller om du får t.ex. feber eller allmän sjukdomskänsla så kan du kontakta hvc, men tills dess får du försöka ta det lugnt och vila lite. Det behöver inte alltid vara det värsta tänkbara som orsakar smärta.
Kram
Tessi