Lossnar skinnbitar från slidan!
25.12.2016
Hej, jag har senaste veckan vid beröring (torkat mig) vid slidöppningen känt ganska mycket klåda, men det har inte märkts av så mycket när jag inte varit i kontakt med slidhålet. Min mens har precis slutat men har haft lite efterblödningar, men nu efter jag varit på toa och skulle torka mig så ser jag som skinnbitar på papperet. Jag stoppar in ett finger för att känna efter något konstigt och när jag tar ut det kommer det bara mer och mer såna skinnbitar som ser väldigt obehagligt ut då de verkar lossna inifrån min slida(?). Snälla hjälp mig, blir väldigt orolig!! Hellohello

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2016
Hej. Det är ganska svårt att svara på vad de små skinnbitarna är, eftersom jag inte vet hur de ser ut. Men jag tror inte att du behöver oroa dig.
Det finns lite olika saker som jag skulle behöva få svar på för att bättre kunna svara på vad det är. Dels undrar jag om du använder tampong eller binda. Tamponger kan ju vara irriterande för slemhinnorna och det kan också lossna ludd från dem som ju på ett eller annat sätt måste komma ut. Du skriver också att du har haft klåda, så jag undrar lite om du har haft några andra symtom i samband med klådan, t.ex. Flytningar, sveda o.s.v. Vid t.ex. Svampinfektion blir också slemhinnorna sköra så det kan också ha en viss betydelse. Vid svampinfektion kan flytningarna bli gryniga och klottiga och det är inte alltid så lätt att veta vad som är vad. Mitt råd, eftersom jag själv är osäker på vad det handlar om är att följa med situationen under ett par dagar, men om dina symtom förvärras så skall du genast ringa till hvc eller preventivrådgivningen och boka en tid.
Jag tror egentligen inte att det är skinn som lossnat, utan det är mer sannolikt att det är grynia flytningar av något slag. Men det är ju inte heller direkt normalt så det är nog viktigt att man reder ut vad det beror på.
Det är bara att ringa till hvc och be om en läkartid. De har nog hört konstigare saker så det är ingenting du behöver vara pinsam över.
Julkramar Tessi