Lukta äckel
14.01.2016
Hej!
Har ett problem som jag har haft länge. Jag har illamuktande flytningar. jag har haft denna lukt nog i 1 år, ibland är det värre ibland lite mindre värre. I vissa perioder Om jag använder samma jeans i 2 dagar så luktar man på jeansen mellan benan så luktar de exakt som flytningen. Så det går linsom inte ha samma jeans i flera dagar för när jag sitter och typ korsar benen å rör dem lite så kommer en tydlig doft. Har inte klåda eller så. Ibland kan jag liksom ha en tjock vit flytning upp efter slidväggarna som man kan skrapa ( typ konsistens av mjöl blandat med lite vatten, ganska så tjock alltså) av men ibland har jag helt genomskinlig. Men doften är alltid där. När jag har mens så luktar det inte lika.. Utan då luktar det mens och jag använder tampong så då luktar det inte.
Va kan jag göra? Vill inte besöka gyn enkom för att kolla upp det. finns det nögot receptfritt bra mot det?? Kan deva bakteriell vaginos googla å läste om det? Och btw har tjejer alltid flytningar?? Eller är det bara jag? Har alltid flytningsspår i trorsorna. Svartajeans

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2016
Hej.
Jag kan börja med att konstatera att alla tjejer har flytningar. Vissa har mer och andra har mindre. Alla tjejer har också sin egen doft i underlivet, men om man upplever att det luktar direkt illa så är det oftast ett tecken på att allt inte står rätt till.
Det vi nu kan fundera på är huruvida det finns någon risk att det kan röra sig om en könssjukdom eller om det är "bara" en vanlig infektion? Om det rör sig om t.ex. bakteriell vaginos, som beror på att slidans bakterieflora är ur balans. Så behövs det ofta mediciner som skrivs ut av en läkare/barnmorska. Så därför tycker jag absolut att du skall ringa till preventivrådgivningen och boka en tid.
Det är ingenting pinsam i att konstatera att man vill bli undersökt för att man har illaluktande flytningar. Det är ju trots allt inte meningen att man ska lukta illa därifrån, så pinsammare är det ju isåfall att gå omkring och lukta illa och inte göra någonting åt det.
Bakteriell vaginos i sig är oftast ofarligt, men det kan behöva behandlas med antibiotika (ibland flera gånger) för att man skall bli bra. Det finns även andra sjukdomar som kan orsaka illaluktande flytningar så därför är det viktigt att du tar tag i saken och bokar en tid. Problemet går att lösa men det kräver att du tar första steget själv.
Det ordnar sig!
Kram
Tessi