luktar illa där nere...
05.10.2015
hej, lite pinsam fråga.. men hur får man underlivet att sluta lukta illa? Vet inte hur länge jag haft såhär men jag tror inte att det är svampinfektion.. fast jag kan ju inte veta.
Är det så att jag tvättar mig där för sällan? jag tvättar i samband när jag duschar som vanligt, 2-4 ggr i veckan, oftast 3, och byter underkläder varje dag, ibland sover jag också utan trosor då jag hört att det ska vara bra, men jag har typ flytningar hela tiden så jag har ändå pyjamasbyxor på ifall om..
Sen en annan sak är också att när jag har rakat mig där nere, och sen när stubben börjar växa ut, så kliar det något fruktansvärt! jag brukar nog smörja med bodylotion då jag duschat, men jag vill inte behöva raka mig där nere varje gång, då jag egentligen inte har något behov av att raka mig då jag ändå inte har nån pojkvän, och ja.. Är nog inte heller redo för Det.
Tack för svar! vet inte vad jag ska kalla mig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.10.2015
Hej.
Inget pinsamt alls. Jag har hört betydligt värre saker :) var istället stolt över att du förstår att fråga om råd.
Jag tror inte heller att det är en svampinfektion du har, eftersom svampinfektioner i regel inte brukar lukta illa. Alla människor har ju sin egen "doft" där nere, och det skall man ha. Jag tycker att det är rent vansinnigt att man t.ex. säljer bindor och trosskydd som är parfymerade. Nåja, om vi utgår ifrån att det trots allt inte bara är din egen doft nu, utan att det faktiskt luktar lite funkigt, och har gjort det en tid, så tycker jag att vi skall fundera på vad det kan bero på och vad du skall göra åt det.
Det skulle vara lättare om jag hade dig på mottagningen, eftersom det finns olika saker jag skulle behöva veta för att försöka ta reda på vilken infektion det kan röra sig om, men om vi antar att du är oskuld så vet vi ju iaf att det inte är en könssjukdom.
Oftast beror lukten och flytningarna på att ph-balansen i slidan av någon anledning har blivit rubbad. Det kan reda upp sig av sig själv. Tvätta ditt underliv en gång om dagen med vanligt vatten. Ingen tvål! Och sov utan trosor så att underlivet får luftas. Det är också bra att använda trosor av bomull, d.v.s. inte av syntetmaterial eftersom de inte "andas".
En bidragande faktor till att ditt underliv mår dåligt just nu kan vara att du rakar dig. Om man rakar underlivet så är det bara naturligt att det lättare blir infektioner. Man blir lite prickig och irriterad vid hårsäckarna och man måste klia lite och det ger upphov till massor av bakterier. Dessutom innebär ju rakningen att man stänger av kroppens naturliga ventilationssystem, så det är inte så konstigt att det blir lite instängt och sunkigt. Jag tycker att du allvarligt skall fundera över varför du rakar ditt underliv?? Man behöver ju inte gå omkring med en urskog mellan benen, men det finns ju alternativ, och enligt mig är lagom det bästa alternativet. Om du absolut vill trimma dig, så håll behåringen lagom lång, så att du känner dig städad men inte skallig. Lagom längd kanske är den längden på könshåret då det har vuxit ut så långt att det slutar klia. Många flickor och kvinnor tycker att det är fräscht med ett rakat underliv - men jag undrar hur många som skulle tycka det om de visste hur mycket mer bakterier det ger upphov till. Så sluta raka dig bara för att du känner att du borde det, jag säger alltså inte att man inte FÅR, men jag tycker definitivt att man skall fundera över varför man gör det.
Så mitt råd till dig är alltså att sluta raka dig, tvätta dig varje dag med vatten och sov utan trosor och helst utan pyjamasbyxor. Om dina symtom fortsätter så talar du med skolhälsovårdaren som kan lägga remiss till lab.prover och/eller skicka dig vidare till en läkare vid behov. Jag tror inte att det är någonting allvarligt det är frågan om, men ibland kan det ändå behöva behandlas med medicin, så var inte rädd för att tala med en läkare på hvc. Läkare och sjukvårdspersonal talar om underliv varje dag så det är verkligen ingenting konstigt med det.
Kram
Tessi