Män kan amma
03.06.2016
Hej, jag läste att testikelbärare kan amma men att det är tabu så ingen talar om det.
Nu lämnade jag och fundera på varför livmoderbärare har bröst som består av fett? Storleken på bröstet påverkar ju inte hur bra en kan amma, så varför har livmoderbärare fett i brösten då en lika gärna kunde vara platt som många testikelbärare är som är kapabla för att amma? livmoderbärare

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.06.2016
Hej,
Jag skall börja med att föklara varför jag i mitt svar kommer att tala om manligt och kvinnligt kön, inte testikelbärare och livmoderbärare som du gör. Jag förstår att ämnet kan vara väldigt känsligt för en person som t.ex. upplever att den föddes med fel biologiskt kön, och att personen då upplever det som kränkande att per definition räknas som man eller kvinna på basen av det biologiska könet. Jag har full förståelse för detta, och strävar naturligtvis till att ta hänsyn till det i mina svar, men liväl är det inte en så stor del av befolkningen det handlar om, och en ännu mindre del av dem som berörs som upplever att de blir kränkta om man "felkönar" dem. (Vill man dra saken till sin spets så kan man ju också uppleva det kränkande om man talar om "testikelbärare" och "livmoderbärare", eftersom det också kan upplevas som ytterligare en påminnelse om att man kan uppleva sig som en kvinna men ändå inte räknas eftersom man bär på fel utrustning.) Så jag kommer rätt och slätt att tala om män och kvinnor i detta svar, och om nån känner att det är ett personligt påhopp så kan jag intyga att det inte är min avsikt.
Du har alldeles rätt i att män kan amma. MEN under normala förhållanden kan de inte göra det. Män kan börja producera mjölk spontant, men då föreligger oftast någon störning i kroppen, någonting som gör att hormonbalansen i kroppen blir ur balans. T.ex. till följd av långvarig svält, mediciner eller tumörer. Samma mekanismer som kan göra att män börjar producera mjölk kan även inträffa hos kvinnor som inte varit gravida eller fött barn.
MEN om man t.ex. med hjälp av hormoner och stimulering av bröstvårtan framkallar mjölkproduktion hos t.ex. en man av manligt kön och en kvinna som är oskuld, så är mjölkproduktionen ändå större hos kvinnan, eftersom hennes bröst är bättre lämpade för mjölkproduktion. Om man tänker sig att människan har 23 kromosompar, varav 22 är exakt samma för män och kvinnor så är det ju inte alls så konstigt att vi har ganska samma grundförutsättningar. Men det är det 23 kromosomparet som gör skillnaden i detta fall. Hos människor har både män och kvinnor mjölkkörtlar och mjölkgångar i sina bröstvårtor (så är det inte hos alla däggdjur), men i.o.m. puberteten så gör skillnaden i kvinnliga och manliga könshormoner att vi utvecklas olika. Den största skillnaden handlar om att kvinnor utvecklar äggstockar och män testiklar, men det finns även sndra skillnader. Män utveckar mer, och har bättre förutsättningar att utveckla sin muskelmassa medan kvinnor lagrar fett på specifika ställen på kroppen. (jag avser naturligtvis inte dessa som motsatser - muskler och fett, utan enbart för att belysa skillnaderna.)
Av de 4.500 olika arter av däggdjur som finns på jorden så finns det inte en enda art för vilken det skulle vara ett normaltillstånd för hanar att producera mjölk. Det händer - men det anses ändå som en avvikelse till följd av en eller annan form av extrema förhållanden. Så för att svara på din fråga - varför kvinnor har bröst som består av fett, jämfört med mäns bröst som kanske i större utsträckning består av muskelvävnad. Svaret är att kvinnors bröst p.g.a. kvinnliga könshormoner ocg avsaknad av androgener är bättre lämpade att producera mjölk, och att männens bröst är sämre på det, även om det skulle vara teoretiskt möjligt.
Och även detta tema kan ju tas hur långt som helst om man sen vill utveckla VARFÖR det skulle vara så viktigt för mannen att amma. Är det isåfall "värt det" om det innebär att han måste äta kvinnliga könshormoner som gör att han t.ex. inte kan producera spermier? Eller är den hypotetiska mannen ifråga en kvinna (men inte livmoderbärare) för vilken det inte spelar så stor roll om spermieproduktionen störs? Som sagt, man kan trassla in sig i all oändlighet och alldeles garanterat trampa folk på tårna i denna diskussion. Men grundtesen är kanske den att naturen inte bryr sig lika mycket om vår könsidentitet eller sexuella läggning, utan skapar oss som män eller kvinnor med de skillnader som bäst gynnar överlevnaden. Sen kan vi människor tycka vad vi vill om det.
Om du vill skicka en länk till artikeln du läst så skulle jag gärna läsa den. Det kan ha kommit nyare forskning om saken än den jag har läst och det är ju ett väldigt intressant ämne :)
Kram
Tessi