mens varannan vecka?
14.05.2015
hej! Tack för en bra sida!
Jag har börjat ha mens VARANNAN vecka, och det är jättejobbigt! Jag är oskuld, så det kan väl inte vaa en könssjukdom då eller? Jag har onanerat lite men....inte med några prylar eller så ..! Jag skulle helst inte vilja besöka en läkare eller tala med mamma, eftersom vi inte talar om sånt med varandra. Räcker det med att besöka skolhälsovårdaren? Eller kommer det gå om av sig själv? hjälp

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
15.05.2015
Hejsan Hjälp! Usch vad jobbigt med så där kort mensperiod! Jag tror nog inte att det här är symtom på någon könssjukdom utan det är dina egna hormoner som av någon anledning är lite väl snabba i svängningarna. Jag tycker precis som du skrev att du ska prata med din skolhälsovårdare. Hon kan säkerligen ordna tid för dej och en läkarkontroll. Troligen vill de ha blodprover tagna på dej. Åtminstone vill man kontrollera att ditt hemoglobin (Hb) håller men kanske också övriga hormonvärden. I bästa fall kan det här reda upp sig självt men med tanke på att sommaren är på kommande, du vet badväder och... Skulle jag nog rekommendera att du nu går och talar med skolhälsovårdaren.
Tråkigt att du inte kan tala med din mamma. Hon har ju en hel del år mer erfarenhet av mens än vad du har... Har du provat tala med henne om ditt hälsoproblem? Ifall du behöver hormonella mediciner måste ju hon i alla fall betala för det så försök gärna tala med henne om ditt problem.
Lycka till! Med vänlig hälsning, Annika       barnmorska - hälsovårdare