Mödomnshinna??
08.08.2016
Hej! Om det finns en mödomshinna, varför står då detta"
Det finns ingen mödomshinna
Det finns ingen mödomshinna som täcker för slidan. Eftersom det inte finns någon hinna finns det inte heller något som kan gå sönder när du har samlag eller för in något i slidan. Däremot kan en del blöda första gången de för in något i slidan, men det vanligaste är att inte blöda.
För dem som blöder kan det bero på att kanten på slidöppningen är stram. Men det är vanligare att blöda av någon annan anledning, som att man är spänd eller inte tillräckligt upphetsad." Så står det På umos sida? Man blir förvirrad vilket som stämmer...
Förvirrad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.08.2016
Hej.
Bra fråga. Saken är den att hela termen "mödomshinna" är väldigt missvisande. Det låter som om det fanns nån sorts "lock" för slidöppningen som kan spricka eller gå sönder. Det är därför man säger att det inte finns någon mödomshinna - eftersom det alltså inte finns något sådant "lock". Mödomshinnan är ingen hinna som täcker slidöppningen på oskulder, därför har man slutat använda ordet mödomshinna och talar nu istället om "slidkrans", eftersom det beskriver bättre vad det handlar om - en krans av vävnad - inte ett lock.
Slidkransen finns några cm upp i slidan , och den består av samma slemhinna som resten av slidan, men slemhinnan är lite veckad just där, vilket kan göra att man är lite trängre där. Så då man har sex första gångerna så kan det göra ont, och man kan blöda lite - men det beror inte nödvändigtvis så mycket på att slidkransen skulle vara "för trång" utan oftast mer på att man spänner sig eller inte är tillräckligt våt. I ytterst få fall är slidkransen så tätt veckad att det täcker hela slidöppningen, då kan man behöva hjälp av en gynekokog, men det är som sagt väldigt sällsynt. Det normala är att slidkransen kan ha en viss betydelse under de första två - tre gångerna en tjej har sex, men efter det brukar det inte längre vara ett problem. Och som jag redan skrev så beror smärtan under de första gångerna man har sex oftast mera på att tjejen spänner sig och inte är tillräckligt våt. Så bara man ser till att man är tillräckligt upphetsad och avslappnad så går det lättare.
Om du ännu har någonting som är oklart så får du skriva in pånytt :)
Kram
Tessi