Ojämna bröst
09.10.2017
Hej!
Jag är 19år & mina bröst är rätt olika i storlek, den ena är C-kupa & den andra B-kupa. Jag stör mig jättemycket på det, jag har försökt att inte bry mig så mycket men det är svårt.
Jag känner oxå till att det ät väldigt många som har iallafall lite skillnad på storleken på sina bröst. Men jag som sagt kan inte släppa det, från & till så hatar jag hur dem ser ut.
Så jag undrar bara ifall mina bröst kommer vara lika ojämna livet ut eller om det finns en chans att dem jämnar ut sig? Tjejen som oroar sig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.10.2017
Hej.
Precis som du skriver så är det jättevanligt att man har olika storlek på brösten. Det är faktiskt ganska sällan de är helt identiska. Och oftast är man själv betydligt mer kritisk än någon annan är, så högst antagligen är det inte någonting som någon annan ens skulle lägga märke till.
Beroende på exakt hur mycket det stör dig så kan du tala om saken med en läkare. I sådana fall där "problemet" är uppenbart och orsakar kännbart psykiskt lidande så kan man få operationen betald, men för detta är köerna ofta långa och det är inte nödvändigtvis så lätt. Men det lönar sig naturligtvis att kolla upp.
Med tanke på din ålder så tror jag att dina bröst i stort sett har utvecklats klart, men brösten är också en del av kroppen som ändrar ganska mycket under åren, så det är ingen självklarhet att de alltid kommer att se ut som de gör just nu. Jag tycker ändå att det låter som att det skulle vara viktigt för dig att få diskutera saken med någon, så jag rekommenderar att du bokar en tid till en läkare vid din vårdcentral ochbörjar där, så får man se vart det bär.
Kram
Tessi