Ont efter orgasm
16.07.2015
Hej! Jag får som mensliknade smärtor efter orgasm. De smyger sig på nån/några minuter efter. Sedan kan de sitta kvar i ett par dar. Min fråga är vad det här är och om det är farligt? Jag har varit jätteorolig över detta... Jag vill tillägga att jag aldrig får mensvärk i vanliga fall. Tack på förhand! Orolig

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.07.2015
Hej!
När man får orgasm, så kramar både slidan och hela muskulaturen runt ihop sig rytmiskt (du har kanske känt det om du onanerat med ett finger i slidan?). Det är delvis samma muskulatur som ska stöta ut mensblodet under mensen och som vid förslossning gör sammandragningarna som tynger ut babyn, så därför kan det kännas ömt i dem efteråt för en del tjejer. Som träningsvärk. Vi är alla olika, vissa känner mer av det här och andra inget alls. Om det här är vad du får, så kan det hända att det hjälper med träning :) Både genom att onanera och genom att träna bäckenbottenmusklerna - kolla vår infosida om bäckenbottenmusklerna (även kallade pc-muskeln). Som sagt, vi är alla olika och har olika starka muskler, även i och runt underlivet.
En annan orsak till att det kan värka i nedre delen av magen efter sex/självsex är att man stöter något för långt in mot livmodermunnen eller så att det buffar någon av äggstockarna. Försök att ändra ställning eller sätt och se om det hjälper att inte föra något så djupt in?
Om det inte hjälper med träning och om du lider av det här ska du gå till preventivmottagningen i kommunen/staden i höst. De kan kolla att allt verkar okej rent fysiskt.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av sexologikurs + tidigare svar av sexualrådgivarna)