Ont efter sex
06.08.2015
Efter min första gång då jag haft sex så hade jag ont i underlivet i någa dagar efter sexet men sedan slutade det. Är det normalt att det tar ont efter sexet? Oes

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.08.2015
Hej.
Det är nog helt normalt att det kan göra ont några dagar efter att man haft sex första gången. Det är mycket möjligt att du känner av det efter de följande 2-3 gångerna också, men det brukar i regel inte göra lika ont, och smärtan håller inte i sig lika länge.  (beror förstås på hur man gör, hur länge och hur hårt osv osv)
Det är ju någonting helt nytt som din slida är med om. Innan man mister oskulden så brukar den ju sällan "utsättas" för den sortens friktion (in-ut rörelse) och är det första gången sä är man oftast lite extra spänd, även om man inte alltid är medveten om det. Vartefter slidan vänjer sig lite och du slappnar av mer så kommer det alltså inte att vara ett problem.
Det bör ju även nämnas att det finns de som inte har ont alls efter första gången, och det är lika normalt och inte fel det heller. Vi är olika helt enkelt.
Bara att gno på :)
Tessi