Ont i äggstockar efter mens
30.12.2017
Jag skulle få ägglossning den 23:e december. Hade oskyddat sex i 3 dagar från och med 23:e. Jag vill även påpeka att jag äter p-piller men efter samlaget hade jag så himla ont i mina äggstockar. Under tiden vi hade sex så blödde jag lite också och det gjorde ont när vi hade det. Men jag är så himla rädd ifall det kan vara så att jag är gravid eller att det är fel på min livmoder/äggstockar. P.s har ingen illamående när jag vaknar och en annan grej som är även konstigt är att jag får min mens om 2 veckor hur kommer det sig att jag har mensvärk nu?:/ Sara

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.01.2018
Hej.
Eftersom du äter p-piller så är du ju iom det skyddad för oönskad graviditet, så direkt oskyddat sex är det inte trots att ni inte använder kondom.
Jag tror inte att smärtan i dina äggstockar beror på att du är gravid, och eftersom du äter p-piller så har du ingen ägglossning. Men det betyder inte heller att kroppen inte skulle kunna reagera på olika hormonella variationer. Du skriver att det gjorde ont då ni hade sex och du blödde lite. Det du kan börja med att fundera på är om sexet på något annat sätt var annorlunda, hade ni t.ex. sex i en annan ställning än ni vanligen har. Ibland, speciellt om man t.ex. rider en kille eller om han kommer in bakifrån så kan han komma in ganska långt, och i vissa fall kan man blöda lite från livmodertappen/livmodermunnen eftersom den kan vara ganska känslig. Små mängder blod vid enstaka tillfällen är oftast inte någonting att oroa sig över.
Men om du fortsättningsvis har väldigt ont, om smärtan skulle ha blivit värre eller om du får feber så tycker jag att du skall kontakta en läkare som kan undersöka dig. Man kan ju få inflammationer i äggstockarna, eller vätskefyllda cystor som kan göra ont. Bara du själv vet hur ont du har och om du tycker att det behöver kollas upp.
Även om man äter p-piller och mensen är regelbunden så kan kroppens sätt att reagera variera lite från månad till månad. Så känn efter hur du mår just nu, och välj att antingen avvakta och följa med, eller att kontakta en läkare på hvc.
Kram
Tessi