Ont i underlivet och konstiga flytningar
08.12.2020
Hej,
igår började jag känna av att det var lite ömt runt slidöppningen och jag upptäckte då en knöl i ungefär samma storlek som en ärta i högra sidan mellan blygdläpparna som ömmade litegrann, men det var ömt på båda blygdläpparna och runt slidöppningen. Nu idag har det fortsatt ömma och värka och det har känts väldigt varmt och svullet.
Jag kan även nämna att jag är sexuellt aktiv och hade sex senast i söndags. Jag skall även nämna att jag fick feber igår (vet inte om det har ett samband men det är värt att nämna) och har fortfarande idag hög feber. Nyss när jag ställde mig upp kände jag att smärtan nästan förflyttat sig mer mot klitoris och jag kände hur något rann ur mig (tror inte det var från slidan utan det var något runt klitoris). Jag gick då på toa och konstaterade då en orange/gul vätska som runnit ur mig runt klitoris. Har aldrig haft nåt likande och det luktade främmande. Vad kan detta vara? Tacksam för svar Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.12.2020
Hej,
Du skriver att du är sexuellt aktiv och att du hade sex senast i lördags. Däremot skriver du ingenting om huruvida du brukar använda kondom, och om det är med samma partner eller med olika. På basen av de symtom du beskriver så kan man inte utesluta att det skulle röra sig om t.ex. herpes (symtomen stämmer rätt bra in på det), och om detta är första gången du upplever detta så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen eller hvc så du får diskutera saken med en barnmorska eller läkare. OM det rör sig om herpes så finns det mediciner som kan minska besvären och förkorta sjukdomsförloppet, även om det inte finns något direkt botemedel eftersom det är ett virus.
Så ta tag i saken direkt och ring till preventivrådgivningen så får ni tillsammans fundera över vad det kan rör sig om.
Det löser sig!
Kram
Tessi