Oralsex&hygien
05.04.2015
Hej jag är en tjej som är lite orolig för att ha oralsex första gången. Jag är rädd att jag typ ska lukta/smaka illa där nere utan att veta om det. Hur vet man att "allt är som de ska",eller vad man säger, där nere så man slipper sätta killen och sig själv i en obekväm situation? Hur ofta och hur bör man tvätta sig där nere? Har hört så mycket olika åsikter om det. Och sen ibland kan de tillexempel samlas lite vit grejs i mellan dom inre och yttre böygläpparna eller vad man ska säga. Är detta normalt eller är det ett tecken på obalans eller att underlivet inte får andas ordentligt eller något sånt? Och i så fall hur fixar man det? Även det här med att ha oralsex efter man varit på toa, borde inte det vara väldigt ofräscht och äckligt för den som ger oralsexet? Man kanske inte alltid har möjlighet att duscha/tvätta underlivet precis innan lixom..
Åsa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.04.2015
Hej. Första gången man skall ha oralsex känns säkert alltid spännande, oavsett om man är kille eller tjej. Men tyvärr är det speciellt vanligt bland tjejer att fundera och nojja över hur man doftar/luktar där nere och om partnern kan tycka att det är äckligt.
En grundregel är väl nog ungefär att om man luktar skumt där nere så vet man nog om det. I allmänhet luktar man inte speciellt mycket i underlivet, men alla har sin egen doft - det SKA man ha. Normala flytningar doftar och smakar lite syrligt, men de luktar inte illa. Om man tycker att flytningarna luktar illa så kan man tala med en hälsovårdare/sjukskötare vid t.ex. Rådgivningen som kan lägga remiss till en bakterieodling.
Man bör tvätta sig i underlivet en gång/dag, och undvika att använda tvål eftersom det torkar ut slemhinnorna och irriterar huden. Det vita "grejset" kallas för smegma och består till största delen av fett från talgkörtlarna. Dess uppgift är att skydda den känsliga huden mellan blygdläpparna. Det beror alltså inte på att underlivet inte får andas eller att någonting är fel. Om man tvättar sig för ofta eller använder tvål kommer det att medföra att man tvättar bort allt skydd och då blir huden irriterad - och måste utsöndra ännu mer fett för att försöka kompensera. Men om man tvättar sig en gång om dagen så bildas det knappast så mycket smegma att det skulle störa någons sexliv.
I mån av möjlighet kan man ju försöka tvätta sig i underlivet om man på förhand vet att man skall ha oralsex, men precis som du skriver så är det ju inte alltid man vet om det på förhand. Om man känner på sig att det verkligen inte är städat för oralsex där nere så kan man ju försöka avstyra det hela, men för det mesta är det nog obefogade rädslor och kvinnors osäkerhet som orsakar problem - inte själva underlivet.
Ta han om din grundhygien och lita på att du duger som du är - då är det lättare att njuta.
Kramar Tessi