Rakning
15.07.2018
Hej!
Hur ska man raka underlivet på "rätt sätt"? Går det att bara använda en helt vanlig rakhyvel? Vet att man ska raka medhårs vilket jag gör men det blir alltid irriterat efteråt och jag får utslag. Så vad ska man tänka på/använda för att slippa det? I dunno

Ungdomsinformatör Ida svarar
17.07.2018
Hej!
Vissa har mer problem än andra just när man rakar sig, vissa får direkt inåt växta hårstrån eller inflammerade hårsäckar medan andra behöver inte alls få något problem. Håret som växer vid underlivet finns där av en anledning, bland annat för att hålla bort bakterier och för att lufta underlivet.
När du rakar dig, se till att huden är ren, så ta en varm dusch och raka dig till sist. Det är skonsammare om du rakar dig när huden är varm. RSFU har flera olika lotions som motverkar inåt växta hårstrån och irriterade hårsäckar, bland annat Intim Ingrown Hair Cream (en grön tub, prevents razor bums) och Intim Cooling Balm (En lila tub, reduces red spots), dessa kan du hitta på t.ex. Citymarket eller Prisma. Återfukta huden alltid efter rakning.
Man behöver verkligen inte raka sig. Om man vill kan man alltid trimma det lite (man klipper håret lite kortare). Det finns även rak maskiner som är gjorda för att raka/trimma bikinilinjen, som t.ex. Veet Sensitive Touch, den kostar där kring 30 euro.
Kram, Ida