röd på snippan!!
18.01.2018
VIKTIG fråga
Hej! Jag är en tjej på 16 år som under en väldigt lång period vart röd på dem yttre blygläpparna. Jag har varit det i säkert över 1 år, kanske två. Men jag är inte helt säker eftersom jag bara varit röd, inget mer.
När jag var mindre kollade jag sällan där nere. så det var inte förens 1 år sedan som jag såg det och för första gången reagerade, eftersom jag tycker det ser fult och osmikrande ut. Jag testar att ha på mig skönare kläder, använda olja och sova utan trosor, men hitills hjälper det inte. Jag ska även testa bomulls trosor. men ifall inte det hjälper vet jag inte vad jag ska göra.
vill helst slippa att gå till någon mottagning, jag är ju bara röd där nere, inget mer.
det är bara at jag har komplex för det.
finns det någon kräm som hjälper? är det normalt att ha rött underliv? (känns inte som det).
tacksam för svar!!! olivia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.01.2018
Hej,
det är nog jättesvårt att veta om det är normalt i ditt fall eller inte. Om du inte har ont, är öm eller upplever sveda eller klåda, och om det är rött hela tiden så gissar jag att det är helt normalt och inte ett tecken på att någonting skulle vara fel. OM du däremot känner att det svider eller att huden är irriterad så behöver saken kanske kollas upp.
Det är helt normalt att underlivet (de yttre blygdläpparna, huden kring slidöppningen och anus) har en lite mörkare eller annan färg än resten av huden. Det beror på hormoner, och inte på att man skulle vara ofräsch eller smutsig.
Många av tjejerna man ser i porrfilmer (om det är dem du jämför dig med) har blekt sina underliv för att de skall vara ljusa och jämna i färgen. Men det betyder inte att ett blekt underliv skulle vara ett normaltillstånd eller någonting man borde eftersträva. Det är helt onödigt att du har komplex över ditt underliv. Tro mig.
Så om du har ont eller är öm så tycker jag att du skall skriva in pånytt så funderar vi vidare vad det kan bero på, men i övrigt tycker jag att du skall släppa saken och koncentrera din energi på att tycka om dig själv istället för att söka efter fel.
Kram
Tessi