Röda prickar på bröstvårtorna
25.07.2017
Hej! Jag är en tjej på 12 år som upptäckte röda prickar (ca 10st) på bröstvårtorna. De gör inte ont eller kliar, men vad kan det vara? Tacksam för svar...:)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.07.2017
Hej.
Det är väldigt svårt att uttala sig om vad det kan vara för sorts prickar utan att ha sett dem. Både på vårtgårdarna och på själva bröstvårtan finns ju prickar helt normalt, som skall finnas där, men givetvis kan det också vara nån form av eksem. Du skrivet att prickarna inte gör ont eller kliar, så min gissning är att de är harmlösa.
Försök att vara lite extra uppmärksam ett tag och följa med situationen. Om du tror att prickarna är någonting annat än de vanliga upphöjningarna som brukar finnas på vårtgårdarna/bröstvårtorna så kan du också försöka visa upp dem på en ungdomsmottagning, men jag tror inte att du behöver oroa dig.
Kram
Tessi