Sår
18.07.2015
Hej, jag har ett sår just bredvid var yttre blygläppen. Har varit där någon månad eller mer. Blir inte bättre och när jag rör det så svider det som att lägga nagellack borttagningsmedel på ett sår på fingret.
Vad kunde det vara och hur får jag bort det? jag

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.07.2015
Hej!
Nu är våra sexualrådgivare och hälsovårdare på semester, men de har svarat på frågor om sår i underlivet förr, så jag ska berätta vad de sagt:
Sår, eller sprickor, kan man få i underlivet ifall det är för torrt i slemhinnorna (den rosa, glatta huden) eller om miljön där är i obalans. Naturligtvis kan man också få det av oförsiktig eller hårdhänt sex/självsex också, men då brukar de läka på ett par dagar eller så. Torra slemhinnor kan man få bland annat av att tvätta underlivet med tvål (det torkar ut + tar död även på det naturliga skyddet i underlivet + stör pH-balansen) eller för ofta (torkar ut). Duscha alltså inte mer än högst en gång om dagen, helst varannan, och bara med ljummet vatten. Du kan även smörja med någon hudolja, helst en naturlig olja som kokosolja, mandelolja eller olivolja (kallpressad jungfruolja) för att hjälpa till. Undvik tighta strings, jeans och annat som skaver eller hindrar underlivet från att andas. Du kan också få speciella intim-produkter receptfritt från apoteket enkom för att återställa balansen i underlivet, likaså kapslar med mjölksyrebakterier som hjälper den naturliga motståndskraften. Du kan pröva att försiktigt ägga en klick Bepanthen rakt på såret och se om det läker snabbare. Undvik att onanera tills såret är borta.
Om inte det här har hjälpt innan semestertiden är slut, så ring kommunens/stadens familjeplanering/preventivrådgivning och be om en tid till dem, så att de kan kolla om det. Om det blir värre (infekterat eller gör ont hela tiden) så ringer du HVC. Om du haft sex borde du kolla dig för könssjukdomar också.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott