Sår
28.01.2023
Hej! Jag har haft en ”finne” vid venusberget som satt under huden, eller en liten böld i cirka 1 månad. Tryckte ut var ur den och putsade såret, sedan blev den bättre efter 3 veckor men nu igen blev det en varböld (typ som en finne under huden) och när jag tryckte ur varet så blev det som ett djupt sår som är en jätte liten cirkel, har putsat och satt på ett plåster. Men funderade om jag bara ska vänta och putsa eller om jag skulle behöva visa upp den. Tror själv att det skulle kunna vara en inflammerad hårsäck som inte vill läka, så undrar vad jag ska göra.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.02.2023
Hej,
På basen av det du skriver så låter det som en inflammerad hårsäck, precis som du själv också antog. Det är ganska vanligt att de kan inflammeras och att det blir varbildning, speciellt om man rakar sig eller på något annat sätt avlägsnar håret. Så min gissning är att det började med en inflammerad hårsäck - som du sedan tömde, men att en del av varet eller orenheterna blev kvar (eller så var det ett hårstrå som grode inåt) och då blev det varfyllt pånytt under utan tills det kom upp till ytan igen.Det är inte ovanligt att man kan se att hela hårsäcken med hårstrået kommer bort tillsammans med varet då "finnen"går sönder.
Jag vet förstås inte hur stort själva såret eller "hålet" efter inflammationen är nu, men de brukar läka bra och ganska snabbt så på basen av det du skriver så tror jag att det räcker med att du försöker hålla området rent tills det har läkt. Om det skulle uppstå ny varbildning på samma ställe så kan du visa upp det för t.ex. din skolhälsovårdare så får hen ta ställning till om du borde träffa en läkare.
Det låter som att du har handlat helt rätt.
Kram,
Tessi