Sår vid slidöppningen
24.01.2016
Hej. Jag har ett sår(tror jag) vid slidöppningen och det svider jättemycket då jag ska kissa. jag är oskuld så och har inte fingrat så kan inte ha rivit det själv. Däremot rakade jag mig för någon dag sedan men tror inte jag skulle ha kunnat skära mig just där för har inte rakat så fel. Men har använt tampong senaste mensen och hade i en tampong fast jag hade bara lite blödning. Kan det ha kommit därifrån ifall det liksom var för torrt då jag drog ut den så att det blev sår? Eller kan det vara något annat än ett sår? Är det farligt så jag måste visa upp det eller läker det men bara bepanthen? Och hur ser man om det blir infekterat? Det är som en liten put som gör ont och svider då man rör vid den så jag tror det är ett sår. Jag har hittills putsat det med vatten och sedan satt bepanthen på det men har haft det 2 dagar nu.. hur länge tar det innan det läks? Nämentjena

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.01.2016
Hej,
Hmm.. det är inte så lätt att veta vad det är som har orsakat såret. Jag tror inte heller att det har kommit av rakningen, och det låter inte speciellt sannolikt att det skulle ha kommit av tampongen heller. I detta fall får vi ju vara glada att du är oskuld, för då behöver vi åtminstone inte oroa oss för att det skulle vara en könssjukdom.
Jag tycker nog att du kan vänta och se om det går över av sig själv med att du putsar med vatten och lägger på bepanthen. Men om det inte blir bättre inom ca. en vecka så skulle det kanske vara bra om du gick och talade med någon om saken. Sår i underlivet som uppstår "av sig själv" brukar i allmänhet gå över snabbt, men om de inte gör det så finns det säkert anledning att kolla upp vad det är frågan om. Så isåfall kan du ringa till preventivrådgivningen där du bor. Dock tror jag inte att det kommer att behövas, för jag tror att det kommer att gå över av sig själv.
Kram
Tessi