smärtor i äggstocken?
10.11.2013
hej! Jag undrar vad det kan vara när man har "huggningar" och otroliga smärtor vid ena äggstocken? Efter att huggningarna slutat så började det dra i mitt ben så jag hade svårt att gå.. Fick mens den 5:e, en vecka tidigare än det skulle varit, så borde jag vara orolig att det är något allvarligt? alltidorolig

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
15.11.2013
Hej!
Njääääe, vi tror inte att det var något allvarligt. Det kan ha varit att du gjorde någon rörelse som liksom lite drog i någon muskel så att det drog i leder eller nerver eller något. Lite som om du hade "stigit snett", du vet - sådant kan hända även inne i kroppen. Eftersom det gick över och inte har kommit tillbaka så var det troligen frågan om något sådant. Skulle smärtan ha fortsatt så skulle det ha kunnat vara en blodpropp, men eftersom det gick över så var det nog inte det. Kommer det igen så ska du dock uppsöka läkare. Äter du p-piller finns det ju förhöjd risk för blodpropp, men annars är det nog ovanligt, inget som du nu ska ligga sömnlös över och tro att du nog har.
Att mensen kom tidigare än vanligt borde inte heller ha någon betydelse - det finns i alla fall ingen sjukdom eller något som skulle orsaka tidigare mens än vad menscykeln brukar diktera. Ibland kan dock hormonerna av helt naturliga skäl förändras i kroppen, eller utvecklas under puberteten (och puberteten är ju inte slut bara för att man haft mens några år utan kan pågå "osynligt" ännu tills man är typ 19-20), och då förändras ofta också mensen. För en eller ett par månader eller så fortsätter den bete sig på det nya sättet. Följ med lite och skriv upp i kalendern när och hurudan mens du haft. Fortsätter den vara konstig på något vis, så gå till kommunens/stadens preventivrådgivning/familjeplanering eller åtminstone till skolhälsovårdaren.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna