Spiral
02.08.2018
Hej!
Jag ska sätta in en hormonspiral på fredag (skulle vara jätte snällt om ni hinner svara förrän fredag ;) ) jag är dock inte så jätte påläst eftersom min mamma frågade om jag villa ha det och hon sa att det skulle vara bra mot mina enorma menssmärtor och blödningar.
Det lilla jag har läst har skrämt mig lite så har några frågor nu. Hur sjukt kommer det ta att sätta in den? Kan den påverka mitt humör mycket? Kan man ha sex normalt utan att jag känner av den eller karln känner av den? Kan jag använda tampong utan att spiralen slits lös?
Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.08.2018
Hej.
Beklagar att du får ditt svar först nu, då det till stor del är "old news", så kanhända har du redan fått svar på dina frågor, men här kommer de iaf en gång till.
Många är jätterädda för smärtan då man lägger in en spiral, eftersom man hör mycket skräckhistorier om det. Men min uppfattning är att det i de allra flesta fall inte är så hemskt som man har föreställt sig. Det känns som ett nyp - följt av mensvärk ungefär. Men det finns givetvis individuella skillnader i hur man uppfattar smärta så vissa tycker att det är traumatiskt medan andra tycker att det är helt harmlöst.
Fördelen med hormonspiral är att den innehåller förhållandevis lite hormoner, och att de insöndras hela tiden i en jämn takt vilket gör att man inte märker av det lika mycket på humöret. Det finns ändå de som tycker att det är jobbigt, medan det sannolikt är en betydligt lägre procent av tjejerna med spiral som upplever humörsvängningar än tjejer som äter p-piller.
Oftast kan man ha sex helt normalt utan att känna av trådarna från spiralen. Skulle man känna av dem själv (eller ens partner) så är det bara att gå till en barnmorska som klipper ner trådarna lite. Det brukar inte vara ett problem.
Huruvida man kan använda tampong eller inte då man har spiral har jag hört lite olika versioner av. Vissa menar att man borde undvika tampong helt då man har spiral - med risk för att tampongen kan fastna i trådarna då man tar ut den. Medan andra menar att det är bara under den första veckan då man blöder som mest som man skall undvika tampong. Jag har aldrig själv fått höra av någon barnmorska/gynekolog att man borde undvika tampong då man har spiral, men om man vill vara alldeles säker på att unvika den lilla risken så kan man istället använda menskopp, som både är snällare mot kroppens slemhinnor och mot miljön. Menskoppar kan man köpa på nätet eller från apoteket, de kostar runt 25 euro.
Hoppas att allting har gått bra och att spiralen funkar bra för dig.
Kram
Tessi