större bröst med p-piller
31.03.2019
hej, jag är väääldigt obekväm med min kropp. Speciellt med brösten, som är väldigt små. Jag fick mens för lite mer än två år sen och är femton nu och de har knappt växt nå. alla andra i min ålder har mycket större än mig och ja skäms över att vara i omklädningsrummet och byta om i skolan. Finns det alls nåt sätt att göra så att de kan bli större? sabina

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.04.2019
Hej.
Det finns egentligen ingenting man kan köra för att själv påverka storleken på brösten. Dels hänger bröststorleken ihop med dina gener. Dvs det är generna som bestämmer hur mycket fettvävnad du skall ha just i brösten. Dels hänger det ihop med din kroppsvikt i största allmänhet - som om du även i övrigt är väldigt smal så skulle det vara osannolikt att du hade väldigt mycket fettvävnad i brösten. Går du upp i vikt så blir antagligen också brösten större.
Med tanke på din ålder så har du inte utvecklats klart ännu, din kropp kommer att förändras under de kommande 5 åren och det är nästan omöjligt att säga på vilket sätt eftersom du är helt unik. Det kan hända att du utvecklas som din mamma - men det kan också hända att du inte gör det. Det är ju inte alls alla tjejer som har likadana bröst som sina mammor. Ibland hör man om tjejer som säger att de fått större bröst då de börjat äta p-piller, men det har inte så mycket att göra med pillren, utan mer med ökad kroppsvikt och att pubertetsutvecklingen går framåt.
Det jag tycker att du skall göra är att ha tålamod, och att tycka om dig själv så som du är. Jämför dig inte med någon annan. Du är alldeles speciell och det är så det är meningen att du skall se ut just nu. Gläd dig åt att du har en frisk och stark kropp. Var stolt över den. I de allra flesta fall är det självkänsla och självförtroende som gör att man uppfattas som attraktiv - inte storleken på brösten. Om du själv utstrålar att du är nöjd och tycker om dig själv så är det det som kommer att synas - och då spelar det faktiskt ingen roll vilken storlek dina bröst har för ditt värde sitter inte i dem utan i det att du vet att du duger precis som du är. Jag önskar att du skulle förstå detta redan nu, och inte slösa värdefull tid och energi på att söka fel hos dig själv.
Kram
Tessi