Surt i underlivet?
30.07.2018
Hejsan. De finns en pojke som jag "håller på" med. Vi har gjort en del saker redan o sist frågade han om ja ville att han skulle gå ner på mig. Ja sa nej. Nästa gång vill jag att han ska göra det men jag e rädd att jag ska smaka och lukta illa. Ja tror nog inte att jag luktar illa . O inte smakar jag dåligt heller. Åtminståne inte på yttre sidan av mitt underliv (innre blygdläpparna osv) .Men jag prövade att stoppa in ett finger i slidan åså "smakade" jag på de å ja tyckte att de smakade väldigt surt. Ska de va så? Jag läste på nätet att de nog ska smaka lite surt för att underlivets ph ska va surt men jsg läste också att om man har jätte mycke svamp så smakar det jätte surt. Men jag har inga svampsymptom så ja tror inte att jag har det. Men är det alltså normalt att det smakar ganska så surt INNE i slidan men inte utanpå? :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.08.2018
Hej.
Precis som du skriver så skall underlivet smaka lite surt, eftersom pH-värdet skall vara surt där. Om du inte själv märker av att du skulle lukta illa så gör du antagligen inte det heller. Det finns tyvärr jättemånga tjejer som helt går miste om njutningen då de blir slickade eftersom de bara oroar sig över att de skall lukta eller smaka konstigt. (det finns också en hel marknad av parfymer och smaker för underlivet som totalt utnyttjar det faktum att tjejer är osäkra.) Ett underliv skall inte dofta som parfym eller godis eller jordgubbar utan lukta underliv.
Den lubrikation som produseras då du blir upphetsad smakar inte heller lika surt som slidsekretet i övrigt, utan då du blir våt så smakar du mest salt och vått. Inte obehagligt alls.
Om du inte har några symtom på svampinfektion så tycker jag inte att du skall stressa över det. Svampinfektion brukar nog märkas på att man har irritation, klåda och gryniga vita flytningar, så det är oftast inte någonting man "missar" att man har.
Är du orolig så tvätta dig med vatten strax innan ni träffas eller gå i duschen tillsammans så är du garanterat ren då ni sätter igång. Sen är det bara att sluta tänka och njuta av situationen.
Kram
Tessi