Svamp?
08.01.2020
Hej jag tror att jag har fått svamp. Det kliar ofta där nere. Flytningar är ibland vita stora. Jag tycker inte att de luktar illa snarare gott. Jag sa till min mamma om det skulle kunna vara svamp men hon trodd inte det.
Vad ska jag göra? Eller kan det vara någå annat? Vet ej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.01.2020
Hej,
Det kan nog vara svamp precis som du tror, eller en "lindrigare form" av det, d.v.s. att bakteriefloran i underlivet är lite fel. De vanligaste symtomen på svampinfektion är precis som du skriver klåda och tjocka vitaktiga, gryniga flytningar som oftast inte luktar illa.
Börja med att tvätta dig med vatten en gång om dagen. Inte oftare än så och aldrig med tvål. Försök att sova helt utan trosor så att underlivet får andas. Undvik också att använda väldigt tätt sittande kläder på underlivet. Från apoteket kan du köpa en salva utan recept som heter Canesten, den brukar hjälpa snabbt mot symtomen om det är svampinfektion som är problemet. Om symtomen inte skulle bli bättre så tycker jag att du skall gå och tala med din skolhälsovårdare eller ringa till preventivrådgivningen så att de kan lägga en remiss till bakterieodling - då får man veta om det kan vara en annan infektion. Men det kan också vara så "enkelt" som att bakteriefloran är lite fel, och då brukar det hjälpa att man låter underlivet andas, inte tvättar det för ofta, och gärna äter lite mer C-vitamin och undviker att äta så mycket socker.
Börja alltså med dessa "knep", och om du inte får hjälp av dem så talar du med en hälsovårdare eller barnmorska. Dina symtom är väldigt vanliga så det är ingenting pinsamt eller konstigt med dem.
Kram
Tessi