Svamp eller UVI
20.09.2015
Hej!
Snälla svara snabbt!!
Jag fick i slutet av förra veckan symptom som liknade urinvägsinfektion, altså att de sved när jag kissade, hade sjukt nere i magen samt kände mig kissnödig hela tiden. Jag har ganska ofta UVI så kan mina knep för att få bort det snabbast, dvs dricka massa citronvatten. Detta har hittils fungerat varje gång och det har gått över på 1-2 dagar.
Mina symptom försvann som vanligt, dock inte heeeeelt och det tog längre än vanligt, ca 4 dagar så var det bättre. Däremot idag vaknade jag med en otrolig sveda där nere. Verkligen sån sveda så man inte vet vart man skall ta vägen. Har inte upplevt att UVI skulle ge sån sveda, men nu gör det ont igen när jag kissar!!
Så till min fråga, tror ni min UVI kommit tillbaks/inte vart helt botad från första gången elllleeeer kan det vara svamp?
Jag googlade självklart vad det kan vara när det svider i underlivet och då kom svamp upp. Har inte haft det förutom så var osäker men jag åkte ändå och köpte receptfri vaginaltablett samt vaginalkräm från Canesten. Skall testa detta nu och se om det hjälper... Kan då också fråga om det är farligt att använda detta om man inte ens har svamp? Har iaf läst att man skall söka upp läkare om man är osäker men jag känner mig inte bekväm i att visa upp mitt underliv utan testar först att bota det själv. Detta pga jag inte gillade gynekologen jag var till senast, tyvärr :( sedan jobbar jag också 7 dagar i veckan så det är svårt att få det att passa in, för HVC har väl en viss tid man skall komma in för tex urinprov och sånt?
Om ni vet hur det går till, när man kollar upp UVI eller svamp på HVC så snälla berätta så jag isåfall vet lite hur jag skall göra om det inte blir bättre
Snälla snälla svara snabbt!! Dehär påverkar min vardag på tok för mycket.
Tack på förhand <3 L

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.09.2015
Hej.
Tyvärr har du fått vänta några dagar på ett svar, så det kan ju hända att du redan har fått hjälp. Annars tycker jag att du skall gå till din skolhälsovårdare/hvc så fort du har möjlighet.
Du skriver att du har haft UVI många gånger förr, och det är bra att du känner till hur du kan försöka motverka det då du får symtom. Men alltid räcker det tyvärr inte med hemma-knepen och denna gång låter det så. Om bakterietillväxten hinner bli för stor i urinvägarna/urinblåsan så är det alltså ingen skillnad vad man gör själv utan då behövs det en antibiotikakur för att bli kvitt infektionen. Jag förstår att det kan vara knepigt att få det att passa att gå till hvc om du jobbar alla dagar, och jag är inte säker på hur det fungerar i din hemkommun men i allmänhet brukar det fungera så att du ringer till din hvc och talar med en sjukskötare, konstaterar att du antagligen har UVI och att du haft det många gånger förr. Då brukar de på basen av telefonsamtalet kunna lägga in en remiss för urinprov, så att du då kan gå direkt till laboratoriet och ge ett prov, och på basen av resultatet får du en antibiotikakur utskriven. Men om du studerar nånstans och har en hälsovårdare på skolan så går det antagligen ännu lättare om du besöker henne. Ibland krävs inte ens att man lämnar urinprov om man känner igen symtomen, utan ett recept kan skrivas ut bara på basen av det.
Det är sant att svampinfektion KAN ge liknande symtom, men det allra vanligaste symtomet på svampinfektion är ändå klåda, så jag misstänker nog, precis som du skriver, att det är urinvägsinfektionen som sitter kvar. '
Så om du inte ännu har varit någonstans, och du fortfarande har symtom så tycker jag att du nu, direkt, skall besöka antingen din skolhälsovårdare eller ringa till hvc. Det är ju inte i sig farligt att använda svampmedicin fast det inte är svamp, men risken är att bakterierna i urinvägarna hinner växa till sig under tiden och då finns risken att infektionen blir mer allvarlig än den skulle bli om man tog tag i det direkt.
Ta tag i saken! Kram!
Tessi