Svamp i underliv
13.10.2019
Hej är rätt säker på att ja har svamp i underlivet o ha haft de rätt länge så undrar om medicin, läste att man kan köpa receptfritt, är de bara o gå in ti nå random apotek o köp, e de nå ja borde tänk på då ja väljer? Tykr he e lite pinsamt, kommer di ti fråga nå vi apoteket? Jaha

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.10.2019
Hej.
De vanligaste symtomen på svamp är klåda vid blygdläpparna och/eller inne i slidan, samt tjocka, vitaktiga och gryniga flytningar. Flytningarna brukar inte lukta speciellt illa eller vara grönaktiga (så om dina är det så är det antagligen inte svampinfektion utan en annan typ av infektion.)
Men om vi alltså antar att det är svampinfektion, vilket är väldigt vanligt och inte farligt, så kan du gå till vilket apotek som helst och köpa en salva som heter Canesten. Om du har symtom både inne i slidan och utanpå så kan du ta en förpackning där det finns både vagitorier och salva. Vagitorierna är alltså kapslar som man lägger upp i slidan då man går och lägger sig på kvällen. Men har du bara symtom utanpå så räcker det antagligen med salvan. Den brukar fungera snabbt och effektivt.
Försök att inte tvätta dig oftare än en gång om dagen, och aldrig med tvål. Har inte för åtsittande kläder och sov gärna helt utan trosor och pyjamasbyxor så att underlivet får andas. Undvik även att äta mycket socker - eftersom jästsvampbakterien tycker om socker.
Jag tror att dina problem kommer att försvinna med salvan, men OM de inte skulle göra det så kan du kontakta preventivrådgivningen i din hemkouun så kan de lägga remiss till provtagning. Jag förstår att svampinfektionen kan kännas pinsam men du skall komma ihåg att det är jättevanligt och händer nästan alla tjejer/kvinnor nån gång, så det är ingenting du behöver skämmas över.
Kram
Tessi