Svamp i underlivet
10.05.2017
Hej. För nån dag sedan började det svida och klia ovanligt mycket i mitt underliv och det började göra ont när jag kissade. Efter att ha googlat runt skulle jag själv påstå att jag nog fått svamp i underlivet. Detta är dock min första svamp/infektion i underlivet. Det har gått runt 3 dagar sen det först började kännas och nu har jag fått nog. Det stod att det oftast går bort efter några dagar men att man kan ta medicin mot svampen. Mina frågor är: anses det vara nödvändigt att besöka en gynekolog? Har aldrig gjort det tidigare och skulle mer än gärna undvika det ifall det är möjligt. Kan jag själv köpa ut medicin mot svampen eller är det nån åldersgräns eller behöver jag ett recept från läkaren? Ifall jag kan köpa ut, vad rekommenderas och passar bäst för min ålder? Går det att se eller känna ifall man har svamp eller inte? Tacksam för svar. Anonym tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.05.2017
Hej,
Det vanligaste symtomet då man har svamp är just klåda och irritation, men också vita, gryniga flytningar. Svampinfektioner kan gå över av sig själv, men väldigt ofta gör det inte det utan behöver behandlas.
Det finns flera olika mediciner som man kan köpa receptfritt från apoteket, men i de allra flesta av dem står det att man borde börja med att konsultera läkare för att vara säker på att man behandlar sig för rätt sak. Liknande symtom, t.ex. klåda, kan uppkomma även genom att slidans pH-värde är fel, eller om man har en könssjukdom eller annan infektion, och då är det inte nödvändigtvis rätt att behandla sig för svamp. Om du har haft oskyddat sex så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen i din kommun, då kan de diskutera dina symtom mer ingående och på så sätt försäkra sig om att det faktiskt är svamp.
På apoteket kan du köpa en receptfri salva som heter Canesten. Den fungerar oftast snabbt och effektivt mot klådan och besvären. Men om du inte märker en klar förbättring av salvan så tycker jag att du senast då skall kontakta preventivrådgivningen så att de kan kolla upp saken ordentligt, t.ex. genom undersökning eller bakterieodling.
Så skall du vara uppmärksam på din hygien. Byt trosor alla dagar, tvätta dig i underlivet med vatten, inte med tvål, och använd trosor av bomull så att underlivet får andas. Det kan även vara bra att sova helt utan trosor så att underlivet får så mycket frisk luft som möjligt.
Men oroa dig inte. Svamp är jobbigt - men inte farligt och problemet går oftast att lösa ganska snabbt.
Kram
Tessi