Svampinfektion?
10.09.2017
Hej! Jag är 14 år, oskuld, har fått min första mens men inte min andra mens och slutade gå på antibiotika för 1 vecka sen på grund av öroninflammation. För 2 dagar sedan började jag få lindrig klåda i underlivet , inuti underlivet och runt om blygläpparna. Ibland svider det även men det kliar och svider inte hela tiden. Mina flytningar har även minskat. Jag tror att jag har fått en svampinfektion i underlivet då jag har läst att det kan orsakas av antibiotika. Jag är aldrig haft svamp förut så jag vet inte vad jag ska göra. Jag har läst att det är ofarligt men det känns rätt ofräscht så vill bli av med det så snabbt som möjligt. Vad kan jag göra? Har du några tips på hur det kan gå över? Jag vill inte berätta för någon eller behöva köpa några läkemedel. Kommer det gå över av sig själv? Kan jag onanera med svampinfektion? S21

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.09.2017
Hej.
Du har helt rätt i att det låter som svampinfektion. Det är väldigt vanligt att svampinfektioner uppkommer i samband med antibiotika, eftersom antibiotika tar kål på alla bakterier i kroppen, även de goda bakterierna som skall finnas där för att skydda oss.
Så i.o.m. antibiotikan så dör de goda bakterierna i underlivet och då är det lätt för jästsvampsbakterier att få fotfäste där. Det märks främst på klådan, men även på att flytningarna blir vitaktiga och gryniga och på att man kan få sveda, rodnad eller svullnad.
Det första du kan göra är att försöka gå utan trosor så mycket du kan så att underlivet får luft och ventilation. Tvätta dig dagligen med vanligt vatten, men undvik att tvätta dig för ofta och undvik absolut att använda tvål. All tvål, även den som är "speciellt anpassad för underlivet" torkar ut och gör slemhinnorna känsliga. Du kan försöka dricka lite mer vatten än normalt, och undvika att äta mycket socker eftersom jästsvampbakterien (som också kan finnas i tarmen) tycker mycket om socker.
Men utöver det finns det inte så mycket du kan göra hemma. Om symtomen inte har hunnit så långt så kan det räcka bara med dessa grejer och symtomen går tillbaka, men om symtomen är kraftigare så kan det behövas medicin för att slippa dem. Då kan du besöka apoteket och köpa en salva som heter Canesten, som du kan köpa utan recept. Den kan både smörjas på utanpå, d.v.s på och vid blygdläpparna, och föras upp i slidan. Den fungerar oftast både snabbt och effektivt. Om symtomen inte skulle gå över så finns det också andra läkemedel, både vagitorier och sådana som man tar via munnen.
Visst kan du onanera trots att du har svampinfektion. Men ibland kan det förvärra klådan så tvätta dig efteråt.
Hoppas att det lättar snart.
Kram
Tessi