svampinfektion i underlivet
24.12.2015
Hej! Jag har en svamp infektion.. det kliar lite och jag har en vit "sössö" som flytning men inga klimpar. Tror inte den är så allvarlig men jag funderar om jag skall behandla den eller om jag kan vänta ut den? är det farligt att inte behandla den? Skulle inte vilja gå till apoteket efter piller eller salva, men gör det om jag måste. Hur länge lan man gå med svampen före den behövs behandlas utifall. Hur länge tar det ungefär före svampen försvinner av sig själv (om den gör det) så jag vet när jag skall börja behandla om det inte går om före ungefär så många dagar? Detta är första gången jag har svamp och är fundersam över det och tycker det är lite pinsamt eftersom att jag är oskuld och har inte gått på någon antibiotika kur. Vad kan det bero på? svampen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2015
Hej,
Alltid vet man inte varför man får svampinfektion, och olika människor har lite olika benägenhet att få svampinfektion. Vissa får det jättelätt och andra får aldrig det och så är det bara. Men precis som du skriver så kan det ha samband med både antibiotikakurer och med sex, men ibland bara får man det.
Man brukar nog själv känna av när man måste få den behandlad eftersom svampinfektionen då brukar öka i intensitet och klådan blir för jobbig för att man skall klara av att ignorera den. Så om det inte kliar så mycket och ditt främsta symtom är klottigare flytningar så kan du nog vänta och se och hoppas på att det går över av sig själv. Tvätta dig med vatten en gång om dagen och soc utan trosor och pyjamasbyxor för att undelivet skall få andas - då kan det hända att svampinfektionen går förbi och slidans normala bakterieflora återhämtar sig igen. Hur länge det tar finns det knappast någon regel om, det är nog bara att vänta och se.
Men om dina symtom blir värre - om det börjar klia mer eller/och flytningarna ökar så tycker jag att du skall gå till apoteket och köpa Canesten-salva. Den hjälper oftast snabbt och effektivt. Och du behöver inte alls skämmas över att ha svampinfektion - det är ju ingenting man själv kan rå för att man får.
Så följ med situationen och känn efter. Det kan hända att det blir bättre av sig själv om situationen ännu inte har blivit så illa - men om den har det så är det bara att gå till apoteket. Inga problem!
Kram
Tessi