Svart fläck i underlivet
20.05.2014
Hej Decibel!
Jag har haft feber nu i fyra dagar och varit jätte förkyld. Sen igår så tyckte jag att det skavde i underlivet och när jag kollade så hade det svullnat upp och jag var röd. Och i mitten av det uppsvullna satt det typ en finne fast den var svart och brun. Den satt på den stora blygläppen och lite på den lilla också. Men jag avvaktade lite. Sen nästa dag när jag kollar så har den svarta och bruna finnen blivit 4 gånger större och den var äcklig och varig och det gör jätteont hela tiden. När jag går, sitter och ligger! Jag har ingen aning om vad jag ska göra för jag har aldrig varit med om detta förut! Jag vet inte heller ifall febern har nått med detta och göra! :( Kajsa-Greta

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.05.2014
Hej Kajsa-Greta!
På din beskrivning låter det som en inflammerad talgkörtel. Det är i princip som en finne, alltså att något täpper till utgången till talgkörteln (som en pormask) och så har det kommit in bakterier i körteln som gör att det blir var där innanför som trycker och gör att det smärtar och sväller upp. Det svarta-bruna är troligen bara blod, alltså att det blött lite inne i den inflammerade körteln.
Sådana här knölar är vanliga i underlivet både hos killar (på snoppen och pungen) och på/mellan blygdläpparna - vi får massor av frågor om dem - och beror oftast inte alls på dålig hygien, utan på hormonerna, som ju också orsakar de flesta finnar i ansiktet, på bröstkorgen, skinkorna osv. Vanligtvis går de över av sig själv på en vecka eller så, men ibland blir infektionen så stor att det tar sjukt att gå, stå eller sitta. Då kan man nog försiiiktigt punktera den och klämma ut varet för att lätta på trycket. Men man ska vara supernoga med att ha rena händer då och använda en kokt nål (steriliserad) för att picka hål på den. Sedan kan man spraya på lite Septidin eller annat bakteriedödande (även om det överlag inte är bra att använda något bakteriedödande i underlivet, eftersom där finns en naturligt god och skyddande bakterieflora också). Om det fortsätter svälla och varas kanske det skulle vara bra att visa upp den för någon vårdperson, tex skolhälsovårdaren, i värsta fall behövs medicin. Men de brukar nog alltså läka av sig själv och klarar man sig utan att punktera dem så är det bra.
Troligen har febern inget att göra med den här lilla inflammationen, den är så liten jämförelsevis, utan den har nog säkert med förkylningen att göra.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott