svart prick
28.04.2015
Hej igår märkte jag att det gjorde ont i underlivet och när jag kollade så har jag en utåtstående knöl/ svart prick intill slidan. Den påminner om en vårta eller en finne men den är svart? det svider när man rör vid den och det blir bara värre... jag vågar absolut inte prata med någon om detta så jag önskar att det kommer gå om av sig själv... Kan detta vara farligt?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
29.04.2015
Hejsan! Jag tror att det kan vara blod i den - därför du tycker att den ser svart ut. Troligen är det en tilltäppt körtel av något slag, ex talgkörtel. Om du vill kan du prova klämma lite försiktigt ifall den börjar se ut som en "mogen finne", ha rena händer i så fall! Och helst efter varm dusch - dels för att det ska vara rent men också för att den är lättare att tömma då ifall det finns var i den. Efteråt kan du putsa i några dagar med sårputsmedel, ex Septidin.
Sköt din underlivshygien. Duscha varje/varannan dag med vatten eller vatten och en ph-neutral tvål. Använd luftiga bomulls underkläder. Du kan läsa mera om underlivshygien här.
Det här är nog inte farligt. Borde reda upp sig på en vecka ungefär.
Med vänlig hälsning, Annika      barnmorska - hälsovårdare