Svart svidande prick kring slidan
29.06.2017
Hej! Jag märke idag när jag skulle duscha att jag hade en svart prick vid slidöppningen. Pricken ser nästan ut som en våta fast helt svart lite utstående men inte hård. Den gör även ont och svider. Kan det vara en fästing? Behöver jag vara orolig? Jag behöver verkligen hjälp!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.06.2017
Hej.
Det är svårt att veta vad pricken är utan att ha sett den. Det kan vara en fästing. Du skulle inte vara den första som fick en fästing på ett intimt område. Fästingar trivs där det är varmt och trångt och huden är tunn så att de lätt kommer åt blodkärlen. Jag föreslår att du tittar efter ordentligt med en spegel och försöker kolla upp vad det är.
Men oavsett vad det är så tycker jag att det skulle vara bra att kolla upp saken. En svart prick som gör ont och svider och dyker upp plötsligt kan för visso vara "bara" en finne, men det kan också vara någonting som behöver åtgärdas. Så kontakta en ungdomsmottagning eller vårdcentral och åk och visa upp dig.
Kram
Tessi