tampong & gynekolog
16.01.2015
Hejsan!
Jag har äntligen börjat våga använda tampong, men idag när jag drog ut den så sved det när jag var på toan efteråt. Är det normalt? Också första gången så var det små små bitar av tampongen som liksom var kvar som jag sen måsta ta bort med fingrarna, är det normalt att det lämnar små bitar av tampongen kvar? Har aldrig varit till en gynekolog heller, vet inte hur jag ska ta mig till för att beställa tid, hur dyrt det är och om det ens är nödvändigt.. Jag vill verkligen inte fara till en man.. Men nu när jag börjat med tampong så är jag orolig över en massa saker, eftersom det finns ju risker. Usch. Maja

Ungdomsinformatören Jenny svarar
19.01.2015
Hej!
och tack för din fråga! Det kan vara att du har satt in tampongen så att den inte har suttit rätt. Den borde föras ganska långt in för om den lämnar i öppningen kan det kännas obehagligt. Det borde inte lämna bitar av tampongen kvar i slidan... kanske du kan prova med någon annan tampongsort. Då man börjar använda tampong, är det enklast att välja en liten storlek med plasthylsa för sådana är lättare att sätta in än stora utan hylsa. Kom ihåg att byta tampongen tillräckligt ofta, så att inte dåliga bakterier samlas i vaginan och rubbar ph-balansen. Läs gärna mer om information kring att använda tampong på Decibels infosidor. Om du ännu efter ett tag tycker att tampong inte passar för dig kan du kanske prova menskoppen?! Det finns även info om menskoppen på Decibels sidor.
Alla kvinnor far till en gynekolog ibland, det är normalt och rekommenderas också att göras med jämna mellanrum så att man vet att allt är ”okej” där nere. Du kan beställa tid t.ex. via din skolhälsovårdare och du kan nog säga till henne att du vill fara till en kvinna. Det är helt vanligt att kvinnor vill det ibland och en del skulle aldrig fara till en man, så det är inte på något vis onormalt utan helt förståeligt. Alla gynekologer är ändå experter i det de gör och kan sin sak. De är vana att se olika slags vaginor när de gör sitt dagliga jobb. Kontakta gärna din skolhälsovårdare så kan hen hjälpa dig vidare för en rutincheck. Berätta gärna för skolhäslovårdaren/gynekologen om besvär med tamponganvändande och i synnerhet om du har andra besvär av det, t.ex. illauktande flytningar, för då kan du få bra hjälp och gda råd till fortsättningen. Din oro lättar säkert då du får prata av dig med en sakkunning person.
Hälsar,
ungdomsinformatören Jenny