aj!!
12.07.2016
Hej, jag har verkligen problem. Jag har ömma bröst. Tror det har varit så i 2 veckor nu och det slutar inte. Det är verkligen inte skönt. Jag får ibland ömma bröst innan mensen men den kommer nästa vecka och jag tycker det är konstigt att de ska vara ömma 3 veckor innan. Kan det bero på något annat? Finns det något jag kan göra? mämmi

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
13.07.2016
Hej,
Det första jag börjar tänka på i ditt fall här är att det är hormonellt. Det kan variera mellan menscyklerna hur kroppen reagerar och tar sig i uttryck. Man kan ha ömma bröst före mensen ska börja och ofta kan man ha det kring ägglossningen också. Så mycket möjligt är det så att du fick ömma bröst kring ägglossningen och att de höll i sig lite längre för att nu lämna och ömma innan mensen.
Du är i tonåren så en annan förklaring är att de kanske har en lite tillväxtspurt på gång och när brösten växer så kan de ömma en del. Det är nog inget farligt som du behöver oroa dig över. Jag tror det snart kommer gå över, senast sedan då mensen kommit igång :)
Kram,
Alexandra, sjukskötare