Bajs i slidan , snälla snabbt svar
20.01.2025
Hej! Jag råkade få in lite bajs in i min slida… jag försökte få bort det med fingret, men tror inte att jag fick bort allting… kommer jag få en infektion nu? Vad skall jag göra? Jjjj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.01.2025
Hej,
Jag känner ju inte till under vilka omständigheter detta har skett, och kan inte heller ge något exakt svar på om det kommer att leda till en infektion eller inte. Det kan det göra - men det är inte någon självklarhet.
Avföring innehåller bakterier som är främmande för slidan och därför skall de ju inte vara där (vilket också är anledningen till att man inte skall gå från analsex till vaginalt sex utan att båda tvättar sig emellan eller byter kondom.) Men slidan är ett smart organ på det sättet att den rengör sig själv ganska långt. Så om det kommer in främmande bakterier så jobbar slidan hårdare på att göra sig av med dem genom att öka mängden flytningar. Det du kan göra för att hjälpa till och förhoppningsvis undvika att få en infektion är att t.ex. köpa vagitorier från apoteket som du kan lägga in till natten som stärker slidans naturliga bakterieflora. T.ex. Vagifem, Vagi -C eller Vagisan. Följ anvisningarna som följer med paketet.
Om du sedan skulle märka symtom av infektion (konstig lukt, avvikande flytningar eller klåda) så kan du ringa till preventivrådgivningen så kan de lägga in en remiss till bakterieodling. Men det är inte nödvändigtvis så att det behövs ett besök hos gynekolog. Om bakterieodlingen skulle visa att du har en infektion så kan man oftast få receptet på mediciner utan ett läkarbesök.
Ingen anledning till panik. Gå till apoteket och sedan följer du med situationen.
Kram,
Tessi