BH
20.02.2014
Hej!
Jag är lite förvirrad, detdär med bh:ar. Jag vet vad en push up bra är, men vad är det till exempel för skillnad mellan en t-shirt bra och en balacony bra? vad är en balconette bra? osv. vad heter domdär 'vanliga' som har vadering men inte liksom push up. Sånadär små man kan köpa på kappahl elelr lindex? Dedu

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
26.02.2014
Hej DeDu!
Bra fråga! Vi ska förklara lite, men hittade också en bra guide - som också kan ge förslag på vilken storlek och typ som kunde tänkas passa dig: http://change.com/se/bh-guide Vi kan överlag rekommendera butikskedjan Change (finns i H:fors på två ställen, i Åbo mfl, kolla här http://change.com/fi/loyda-myymalat + på nätet såklart, men BH:n är alltid bäst att prova först).
Balconetten ska funka som den balkong den är döpt efter och den var bystdrottningarnas favorit redan på 1950-talet. Den stöder bra och puffar brösten liksom lite uppåt-inåt - många får bättre cleavage (skåra/klyfta mellan brösten), men kan också se konstigt ut, som om de skulle tryckas ihop. Ofta är den lågt urrigad så att man ska kunna ha avslöjande kläder på sig. Men finns alltså flera versioner av dem, så det lönar sig att pröva sig fram tillsammans med ett bra smakråd.
Push-up är mycket som namnet låter förstå, de puffar upp brösten uppåt. gör brösten "fylligare" och ger en snygg klyfta. Kan enligt reklam göra så att brösten ser upp till två storlekar större ut. Akta dock för att se ut som om brösten skulle sitta för högt upp under hakan (á la fjorttis...). Vanligtvis har de bygel under (metall-halvmånen) men tex Sloggi har märken som inte verkar ha några sömmar alls och som funkar bra som T-shirt-BH.
T-shirt-BH är tänkt att vara "osynlig" under en vit t-skjorta (även om det inte alltid stämmer), så att den dels stöder jämnare runtom än de första två och dels inte har några spetskanter eller likande som gör att den syns som ränder i tyget. Får gärna vara hudfärgad eller champagnefärgad så syns den inte alls under vita, lite genomskinliga tyger.
Full cup är kanske det bästa stödet för dagligt bruk, både medan brösten växer och om man har stora bröst. De har ofta lite högre urringning, men man vinner alltså på att tex slippa få hudbristningar för att brösten inte fått tillräckligt med stöd medan de växer.
Stay-up är i princip axelbandslös och kan bäras under allt från sommartoppar till axelbandslösa balklänningar. OBS, kanke inte ger så mycket stöd så det är inte en BH man ska ha 365 dagar om året. Kan också bara vara ett alternativ för hur man kan ha axelbanden (alltså inga axelband alls) hos andra modeller, som då har små hyskor som man kan sätta fast axelband i om man vill istället för att banden är fastsydda.
Halterneck BH har sådana axelband som man kan knyta ihop i nacken istället (så som många bikinin ser ut) - fast det brukar mest bara vara ett alternativ till vanliga BH-band eller stay-up-alternativet, alltså att en BH kan ha flera olika axelbandsalternativ (även tex i genomskinlig plast). Vanligare hos dyra märken som Wonder-Bra.
Minimizer-BH är i praktiken för sådana som skäms för sina stora bröst. De tynger ihop brösten så att de ser upp till en kupstorlek mindre ut än vad de är.
Spacer-kupa är nätt på en mindre byst, den är liksom mera "formstöpt" än ihopsydd av olika delar
Resten, de som vi kallar "vanliga" BH:ar idag heter kanske egentligen ingenting, bara typ bygel-BH
Sedan är sport-BH:arna en värld för sig med femitelva olika stödfunktioner, stabilitet, viktfördelning, axelband, tygsorter och grad av stöd beroende på vad man tränar och hur osv osv osv. Men det är en annan historia (och köper man sport-BH lönar det sig absolut att be om råd av försäljarna för att hitta rätt form) ;)
För att citera mäster-BH-tillverkaren och klassikern Victoria´s Secret: "Think of shopping for bras like shopping for jeans: some styles fit and flatter more than others. Similarly, some bras will suit your natural breast shape more than others...Finding the perfect bra is an art, not a science."
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena