BH å vikt
16.03.2014
Hej! jag e 165,1 cm lång å väger 41 km.
e jag underviktig tå??? Jag e smal.. men inte för smal tycker ja.
Å, dehär med BH, alltså vad e a-kupa å b-kupa å sånde, och 65a ,ele va e nu finns.. vad e A å vad e 65 i he tå? :) lite inveckla kanske men... Tack för svar :) ni'e typ bäst! :D jaha?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
17.03.2014
Hej jaha?!
Jo vännen, du är nog underviktig! Du är riktigt ordentligt underviktig. Ser man bara på din vikt+längd, så har du ett BMI på 15. Det är en jättelåg vikt, för en hälsosam vikt ska man ha BMI på 19-25. Nu är det ju svårt för oss att säga något om dig, för vi SER inte dig och vi vet inte hur du växt under hela din barndom. Därför tycker vi att du borde kolla hos skolhälsovårdaren ifall du alltid varit på lite smalare sidan (kolla dina egna tillväxtkurvor) så ser du om det är okej eller om du har skäl till att börja oroa dig. Kan du göra det?
Men huvudsaken här är ändå att du mår bra! Att du tycker om dig själv, att du hålls frisk och att du äter så pass ordentligt att du både orkar genom dagen OCH har något att växa av. Tex hjärnan behöver en massa olika mineraler, vitaminer och fetter, så så länge du äter normalt och hälsosamt, så är det lugnt fastän du är lite underviktig. Vissa är smala till naturen och vissa börjar lägga på hullet först en bit in i puberteten (tex består bröst av mjölkkörtlar, bindväv och fettreserver). Man kan ju också skjuta i höjden rätt snabbt under puberteten och då "drar det ur reserverna" så att man blir smal för ett tag. Men det ska nog jämna ut sig om allt är okej med ens ätande och liv överlag. Tycker din mamma och skolhälsovårdaren att allt är okej med din vikt, så är vi inte heller oroliga. Men gå som sagt och fråga skolhälsovårdaren igen, okej?
Sedan det här med BH och deras mått. För att vara riktigt ärliga, så tippar vi på att du inte har så stora bröst än - bröstens storlek hänger mycket ihop med hur mycket underhudsfett man har. Ju smalare, desto mindre bröst, just eftersom de till största delen består av fett. Plus att man såklart ska hinna en bra bit in i puberteten för att de ska hinna börja växa. De växer nog oftast flera år, så den storlek du har just nu är knappast den du kommer att ha sedan resten av livet. Men det funkar bara så om kroppen faktiskt får in tillräckligt med näring både för att överleva en vanlig dag OCH utvecklas. Får man för lite energi under en längre tid, så kan det nog hända att brösten inte blir så stora som det var tänkt av generna att de skulle bli.
Vi har bra förklarat om det här med storlek på våra sidor om Bröst och BH här på Decibel, så läs det sedan. Men lite kort kan vi förklara att A-kupa är den minsta storleken på själva bröstet när det gäller BH-tillverkningen, vissa BH-modeller (sorters BH:ar av olika tillverkare) är så stora som G- eller J-kupa, det är alltså för riktigt stora bröst. Vi skulle tippa att majoriteten av alla kvinnor har A, B eller C-kupa, redan D-kupa börjar anses som ganska stort. Men för att BH:n ska sitta bra är omkretsen lika viktig, alltså måttet runt bröstkorgen strax under brösten. De minsta modellerna brukar ha 65 cm runt, så en liten BH för små bröst kan vara just 65A. A:et räknas ut som skillnaden mellan bröstkorgens omkrets i centimeter och bröstens högsta punkt (den del som är längst ut från kroppen) och omkretsen på den i centimeter. Ju större en tjej är runt bröstkorgen, tex för att hon är byggd så eller för att hon har en del underhudsfett, desto större blir nummern i storlekskombinationen, 70 -> 75 -> 80 -> osv
Som sagt, bättre förklarat är det på våra infosidor, så läs jättegärna mera där - eller fråga mera ifall du får fler funderingar!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna