Blåsa i underlivet
07.10.2023
Hej,
Jag märkte för nån dag sedan att jag har en blåsa nära slidöppningen. Blåsan ser exakt ut som förkylningsblåsor man har i munnen, men kan man ha förkylningsblåsor i underlivet?
Har en rätt aggressiv förkylning just nu samt feber. Blåsan är vit, svider och det kommer vit tjock vätska/var ur den.
Allt man google på tyder på herpes men jag och min partner var båda oskuld när vi träffades så risken för könssjukdomar är inte stor.
På engelska finns det något som heter vulvar aphtous ulcer och min blåsa ser exakt ut så.
Vet ni vad det kan vara för något och går den bort av sig själv eller borde jag söka vård?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.10.2023
Hej,
Jag tycker att du skall kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med dem. Det skulle vara bra om du blev undersökt i hopp om att de kunde fastställa en orsak till blåsan du beskriver. Bara på basen av det du skriver är det väldigt svårt att ta ställning till vad blåsan kan bero på. Du skriver att både du och din partner var oskulder då ni träffades, men hur är det t.ex. med munherpes? Har någon av er lidit av munherpes så att det kan ha överförts via oralsex?
Blåsor i underlivet kan vara väldigt smärtsamma, men efter att du haft kontakt med preventivrådgivningen och/eller blivit undersökt så kan förhoppningsvis mediciner ordineras som kan minska besvären. kontaktuppgifter till preventivrådgivningen kan du få genom att googla på "preventivrådgivning + din hemkommun".
Kram,
Tessi