Blev värre av canesten
30.06.2014
Hej! Jag har haft svamp i ca 1 år nu, först visste inte jag va det var, låg och googlade om kvällarna tills jag kom fram till var det var. Det stod att det kunde gå över av sig själv men det har det nu inte gjort! För nån vecka sedan tog jag mod till mig och berättade det för min mamma och hon köpte canesten receptfritt åt mig, men nu efter behandlingen så har det nästan blivit värre. Och för nån da sedan kände jag hur det "rann" till i trosan och då jag kollade var det JÄTTE mycket slem som täckte hela trosan nästan. Och det har även blivit rödare och kliar och samma flytningar kommer som jag hade förut. Så behandlingen hjälpte inte och jag vet inte vad jag ska göra nu, köpa mer medicin eller?? :S Orolig tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.07.2014
Hej Orolig tjej!
Hm... Kanske det ändå inte var just svampinfektion du hade? "Vanliga" bakterieinfektioner kan också ge ungefär samma symptom, men går inte bort med Canesten och andra salvor för jästsvamp. Vid svampinfektion brukar man ha grynigt vita flytningar, medan bakterieinfektionen kanske ger bara mera flytningar överlag? Båda två kan man få helt utan synbar anledning. Hursomhelst skulle vi nog rekommendera att du gick till hvc och tog prover på labbet, så att de kan se vad det är du riktigt har. Det är inget farligt, de tar oftast proverna genom att föra en liten bomullstops lite upp i slidan och svepa runt för att få lite flytningar på pinnen. Det känns knappt alls och tar några sekunder. Då kan du få rätt sorts medicin och slipper lida mera av besvären.
Även om det är svampinfektion du har, så kan det hända att din slida och slemhinnorna där är så sköra och irriterade både av att du så länge haft besvär och av Canesten, som är en rätt stark salva, så det kan hända att det skulle hjälpa en smula åtminstone att smörja underlivet med en hudolja (använd gärna en naturlig olja, tex mandelolja eller olivolja, eftersom de låter huden andas, vilket inte mineraloljor gör). Det botar inget, men hjälper din hud och slemhinnorna i underlivet att orka med angreppet.
Så säg åt mamma att det inte hjälpte och att ni nog borde fara till hvc för att de ska kunna bestämma vad du egentligen har, så att du ska kunna få rätt medicin. Det är inte ovanligt att ha svampinfektion/bakterieinfektion i din ålder, så du behöver inte skämmas eller tycka att det är pinsamt eller något. Av fem kvinnor får minst fyra svampinfektion någon gång under livet, så det är fullt normalt!
Hälsar ungdomsinforamtören Liselott (på basen av barnmorskornas många tidigare svar på frågor om svampinfektion)