blöda efter sex
26.03.2014
Hej! jag börjar blöda lite smått efter sex nuförtiden, och det kan svida lite i slidan också. Jag har ätit p-piller i 2 mån nu. Vad kan detta vara? hjälp

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.04.2014
Hej hjälp!
Undras om det kan vara så enkelt att du fått torra slemhinnor av att ha börjat med p-pillren? Det är en vanlig biverkning av många sorters hormonella preventivmedel och det kan visa sig just som att man känns torr och trång, att det svider när man "nött" slidan med snoppen, att det kanske blöder en smula och att man lättare får infektioner eller svampinfektion. Oftast jämnar det ut sig och blir normalt igen efter ca tre månader - de flesta biverkningar borde ge med sig under den tiden och först sedan kan man byta preventivmedelssort eller -metod om man fortfarande lider av biverkningarna.Just p-piller påverkar ju hela kroppen, medan exempelvis p-ring verkar mera lokalt och har mera fukt i slidan som vanlig biverkning.
Men att blöda efter sex är ändå INTE bra, något är nog på tok. Förhoppningsvis är det bara att du har torra slemhinnor - så att det inte är någon infektion eller könssjukdom på gång. Tror du att det kan röra sig om något sådant, tex för att du har andra symtom som kliande, luktande eller missfärgade flytningar eller små blåsor/vårtor/sår, så ska du såklart få dig undersökt. Först kan du hursomhelst pröva med att smörja underlivet (så långt in du slipper) med en hudolja, en bassalva eller till och med Bepanthen. Det finns vagitorer och salvor på apoteket för det här - fråga apotekspersonalen vad de rekommenderar för torra slemhinnor i underlivet. De har tex Ceridal hudolja där, men den innehåller mineralolja som gör så att huden inte kan andas så bra, så vanlig olivolja eller mandelolja funkar kanske bättre. De har också olika "kurer" på apoteket för att balansera upp miljön i slidan och de kan du också testa på. Men har inget hjälpt på ett par tre dagar så ska du ringa hon som skrev ut p-pillren åt dig och diskutera. Det finns nog salvor på recept också för torra slemhinnor i slidan.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av tidigare svar av barnmorskan/sexualrådgivaren på liknande frågor)