Böld på min slida
05.11.2023
Hej!
Jag har en böld på ena sidan av mina inre blygdläppar och den svider när jag rör på den och tar lite sjukt då jag går och sitter i vissa positioner. Jag är jätterädd att det är något farligt! Jag har försökt kolla på den och den syns inte utöver att man ser att ena blygdläppen är lite tjockare. Hjälp!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.11.2023
Hej,
Det är tyvärr omöjligt att veta vad din böld har orsakats av eller vad det är utan att veta mer detaljer. Har den t.ex. dykt upp nyligen eller funnits där länge? Hur stor är den? Har du haft oskyddat sex så att det kan röra sig om en könssjukdom?
Man kan få finnar i underlivet precis som på alla andra ställen på kroppen och de kan bli infekterade, men med tanke på att du beskriver det som en "böld" så är den kanske större än en finne? Du skriver att den svider då du rör vid den och ibland då du går eller sitter. Jag tycker att du skall börja med att se till att området är rent. Tvätta dig med vatten dagligen (inte tvål!) och försök att vara utan trosor och med ganska lösa och luftiga kläder på underkroppen. Men om "bölden" ännu två dagar senare är lika stor och smärtsam eller om den blir värre så tycker jag att du skall kontakta hvc eller preventivrådgivningen i din hemkommun. Det skall du även göra om bölden vätskar (dvs om det kommer var eller blod ur den).
Vissa könssjukdomar kan ge sår och blåsor i underlivet som kan vara väldigt smärtsamma, och då behöver man dels få dem undersökta för att veta vad det är, men också för att få behandling som kan hjälpa.
De flesta bölder man får är ju inte direkt "farliga" i sig, men om den inte blir bättre inom ett par dagar så är det nog viktigt att du går och visar upp den för att ta reda på om någon behandling behövs.
Kram,
Tessi