Bröst...
05.11.2013
Hej Decibel! Jag har små bröst vad jag tycker själv jag vet att mina bröst växer, men det käns som dom inte gör det. Jag vill inte förstora dem på något sett ja vill att de ska växa själv men jag orkar inte vänta tänk så växer de inte längre. Jag har nästan minsta brösten i kompisgruppen! Jag tycker också om en kille så tycker han tro om mig fast jag har små bröst? Svara snabbt! Tack Decibel i förväg :) Tjejen med små bröst

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
11.11.2013
Hej Tjejen med små bröst!
Oja, vi förstår absolut hur svårt det kan kännas att vänta. Och vännnta... och vääää-ä-änta... Men tyvärr är det inget annat du kan göra nu. För tyvärr hör ju bröstens tillväxt till de här sakerna som man inte kan påverka, inte påskynda och inte förändra fastän hur gärna man än skulle vilja. Eller jo, man kan påverka deras tillväxt negativt tex genom att inte äta ordentligt och hälsosamt, inte sova tillräckligt osv. Då kanske de inte blir så stora som det var tänkt att de skulle bli. Lever man normalt, så växer de nu helt enkelt bara i den takt som Moder Natur eller generna har bestämt att de ska göra. Men man kan inte träna dem så att de ska bli större och man ska absolut inte gå på någon lurig reklam om mirakel-krämer som påstås få dem att växa större eller snabbare eller något - då har man bara hjälpt bröst-industrin att tjäna pengar på ens dåliga självförtroende.
Under puberteten så växer ofta brösten - liksom resten av kroppen har en tendens att göra - knyckvis, i tillväxtspurtar. Därför kanske det känns som om dina bröst slutat växa nu, fast de kanske bara hämtar andan för att växa ett par kup-storlekar på ett år lite senare. Rätt som det är så får du vara noga med att smörja dem med bodylotion och torrborsta för att de inte ska växa så snabbt att huden inte hinner med och du får hudbristningar, vem vet? I viss mån så brås man på mamma och andra kvinnliga släktingar när det gäller bröstens storlek, men det är inte heller säkert att du kommer att få små bröst bara för att tex moster har det. Sedan påverkar det också hur "stor" man är annars, alltså hur mycket underhudsfett man har. Ju mer underhudsfett desto större bröst, eftersom brösten till stor del består av fettvävnad. Går man ner i vikt brukar även brösten minska i storlek, går man upp i vikt brukar brösten bli större. Oavsett om man har stora eller små, så kommer de ha samma chans att ge dina bebisar mjölk och ett par små bröst kan vara precis lika känsliga för beröring som stora bröst - fast man har kanske mindre risk att få problem med rygg, nacke och hållning om man har mindre bröst.
När det gäller killar, så är allt det här pratet om typ "X har snygga tuttar, men Y är ju platt som en pannkaka" osv ändå ganska ytligt. Det är som om de skulle diskutera mobiltelefonmodeller eller mopedcylindrar - när det kommer till kritan så bryr de sig faktiskt inte! Det spelar inte alls så stor roll som man skulle tro hur stora bröst tjejen de sedan blir kära i har. Då är nog helheten tusen gånger viktigare och hennes insida miljoner gånger viktigare. Vad spelar det för roll om en tjej har D-kupa ifall hon är en riktig bitch? På frågan "vad var det hos den tjejen som du föll för?" har nog aaaaldrig en endaste kille svarat att det var hennes bröst som fick honom på fall.
Men visst är brösten spännande för killar! De har ju inga (likadana) själva och bröst är så sexuellt laddade i vårt samhälle att de blir nästan magiska. Stora, små, strutiga, med indragna bröstvårtor - alla är de magiska och intressanta och alla killar är lyckliga om de slipper ens i närheten av att få en glimt av det magiska. Speciellt om de sitter på tjejen de gillar, då blir just det paret bröst de mest fascinerande och sexiga i världen och alla andra tjejer borde vara avundsjuk på henne, tycker killen! Alltså helt oberoende av hurudana bröst hans älskling än har objektivt sett. Så bekymra dig inte det minsta om vad den där killen du gillar tycker om dina bröst - de sitter ju på dig och det är huvudsaken! Så räta på ryggen, slappna av i axlarna och försök inte att dölja din byst utan var stolt istället! Just nu ser den ut så här och det är alldeles bra som det är, om några år kanske den ser ut på ett annat sätt och det är lika bra det!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna