Bröst
12.08.2014
Hej!
Finns det någon chans att man skulle få en bröstoperarion betalad av "staten" här i Finland. Det är så att jag har vääääldigt asymetriska bröst, det vänstra bröstet är hängigt och en C-D kupa medan det högra bröstet är "fast" och en liten B kupa. Jag mår fruktansvärt dåligt över mina bröst och har gjort det i flera år. Jag har aldrig hittat en BH som passar bra och sitter bra och då har jag köpt allt från 10€-80€s BHn och fått hjälp av underklädels expediter. Jag kan aldrig använda en U eller V ringad topp eller någon annan slags topp för den delen. Sommaren har varit för jävlig eftersom det finns ingen bikini som passar för mina bröst så att sola och bada där folk vistas existerar inte i min värld. All min tanke verksamhet går att tänka på mina bröst och sen flera år tillbaka har jag alltid velat gör en bröstoperation till mindre och någorlunda lika stora bröst. Jag kännet mig inte i närheten av kvinnlig utan mera som ett monster. Problemet är att det är så himla dyrt och jag vet att i Sverige kan man få av landstinget operationen betald om man har för stora bröst, platta bröst eller asymetriska. Kan man få det här i Finland? Än hur så kommer jag att operera dem för jag kan inte leva med dem. Synd bara att jag måste ta av mina sparpengar som egentligen skall gå till studier och boende... Vad kostar ungefär en bröstförminskning/lyft, 5000€?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.08.2014
Hej,
Jag kunde ju börja med att skriva att bröstens utseende inte spelar så stor roll och att du är perfekt som du är och allt detdär, och det är sant, men i denhär situationen så vet jag att dessa ord inte spelar någon roll för dig. Du har ett problem som påverkar din vardag, och inte minst sättet du ser på dig själv. Den positiva saken är att problemet är konkret och går att lösa. Precis som i Sverige så har man i Finland möjlighet att slippa på vissa "kosmetiska" operationer som man inte behöver bekosta själv, t.ex. i de fall där det rör sig om väldigt asymmetriska bröst eller att ena bröstet saknas helt till följd av skada eller sjukdom.
Bröstens utseende är så väldigt viktigt för ens självkänsla och upplevelsen av sin egen kvinnlighet, men tyvärr är det ofta så att andra människor kan ha väldigt liten förståelse för problemet. Om en människa skulle ha t.ex. väldigt olika storlek på öronen, så att ena örat var 3 ggr så stort som det andra så tror jag att alla skulle förstå om den människan ville få dethär åtgärdat, men då det kommer till bröstoperationer så bemöts den drabbade ofta som ytlig eller utseendefixerad. Och visst finns det många "inbillade" skönhetsfel som människor vill operera sig för, men det är en helt annan diskussion.
Jag tycker att det är bra att du tar tag i problemet. Du är ändå redan 18 år och man kan utgå ifrån att dina bröst har vuxit färdigt, eller åtminstone inte drastiskt kommer att förändras mer av sig själva. Jag tycker att du skall boka tid till en allmänläkare vid din egen hälsocentral för diskussion. Denna läkare kan sedan remittera dig vidare till en kirurg. Tyvärr kan köerna till dessa operationer vara långa, varför många patienter väljer att ändå operera sig privat. Priset om man väljer att operera sig privat kan vara vad som helst mellan 5000 och 10 000 euro i Finland, så jag tycker absolut att det är värt ett besök hos en allmänläkare först för att se vilka möjligheter som finns.
Jag hoppas att du står på dig, även om bemötandet ibland kan vara ett annat än vad man skulle önska sig. Det är bara du som känner till hur det här begränsar din vardag och påverkar dina tankar om dig själv, så försök få läkaren att förstå det. Hoppas att det ordnar sig!
Hälsningar
Tessi