bula inanför yttreblygd läppen
27.04.2014
Hej! Jag har en konstig bula på insidan av min yttre blygdläpp, kan det vara någon infektion eller är det normalt? Och om det är infektion vad ska jag göra? ööö

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.04.2014
Hej ööö!
Fullt normalt, de flesta tjejer (och killar) har det nu som då i underlivet. I princip kan man likna det vid en finne, en sådan där "underjordisk" som inte går att tynga ut varet ur, du vet. Men det är egentligen antingen en inflammerad talgkörtel eller en inflammerad hårsäck (ifall det är på ett sådant hudområde där det växer könshår). Oftast beror det på könshormonerna, på samma sätt som de flesta finnar gör, men kan också vara så att talgkörteln (som producerar smörjmedel för det känsliga underlivet) av någon anledning täppts igen och så är det bakterier där under som infekterar och så blir det en öm knöl av det. Lite vanligare är det att få dem om man rakar bort könshåret, tvättar för ofta eller med tvål eller går med väldigt tighta kläder så att underlivet inte kan andas.
Vanligtvis behöver man inte göra något alls åt den, den försvinner av sig själv på en vecka eller så. Ibland kan de dock bli så inflammerade att det tar ont när man går eller sitter, eller så bultar och spänner det i dem. Då kan man försiiiktigt med superrena händer och en kokt nål punktera knölen och försöka klämma ut varet ur den. Spraya bakteriedödande på sedan. Blir det riktigt besvärligt kan man visa upp för tex preventivrådginvingen vid kommunen och få antibiotika för infektionen. Men annars är det bara att låta den vara och inte försöka pina den i onödan.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott