Bv
04.12.2023
Hej, jag har under en längre tid haft återkommande bakteriell vaginos. Jag får vita/grå/gröna klumpiga flytningar även efter att jag har behandlat mig med både flagylcomp och gynevia. Jag har varit till gynekolog tre gånger och får medicin utskrivet, det hjälper en stund men det kommer tillbaka efter ett tag. Jag känns som om jag gör allt för att förebygga, ända jag inte gör är att har sex utan kondom, men min pojkvän kommer inte in i mig med sperman, eftersom jag har märkt att det blir värre då. Jag har kopparspiral och undrar om det kan vara den som gör att jag hela tiden får dessa flytningar igen och igen. Ibland kliar det, men mest känns det obehagligt, mina flytningar luktar inte fisk. Jag har varit flera gånger till labbet för att ta prover, det börjar kännas endlöst att ringa dit hela tiden med samma problem. Det är även så jobbigt psykiskt att hela tiden få återkommande problem och känna att jag inte får den hjälpen och bukt på problemet eller reda på orsaken varför jag får det så återkommande. Har även haft samma partner i över ett halft år. Hur ska jag gå till väga, orkar inte ha dessa besvär längre. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.12.2023
Hej,
Jag förstår att det känns frustrerande med återkommande problem, och att det till slut gör att man nästan känner sig lite dum eller skyldig själv då man gång på gång måste ringa till preventivrådgivningen om samma sak. Men tyvärr har jag inget bättre råd att ge än att igen ringa och tala med barnmoskan eller boka tid till en gynekolog. Om du just nu (igen) har en aktiv infektion så är det ju viktigt att du får behandling för den, och att du sedan i samband med behandlingen och efteråt gör det du själv kan för att bibehålla de goda bakterierna i underlivet. En gynekolog skulle antagligen bäst kunna svara på huruvida din kopparspiral kan vara en bidragande orsak, eller om det kan bero på irritation eller infektion vid livmodermunnen om du t.ex. lider av ektopi. (Ektopi innebär att den typen av celler som borde finnas inuti livmoderhalsen också förekommer vid livmodermunnen, vilket kan leda till t.ex. ökade flytningar, mellanblödningar o.s.v.)
Jag tror säkert att du redan gör det du kan gör att vara snäll mot bakterierna i underlivet, men det är viktigt att inte ha för tätt sittande underkläder och inte använda trosor av syntetmaterial eftersom de gör att temperaturen stiger. Det kan också löna sig att inte raka sig i underlivet och givetvis att inte använda tvål. Då du besöker gynekolog eller barnmorska så kan du diskutera med hen kring vilka salvor eller vagitorier det finns som du kunde använda t.ex. varannan natt för att hjälpa din kropp att återfå rätt balans. Jag vet att det ibland rekommenderas kosttillskott med mjölksyrabakterier som tas via munnen, men det är ganska omtvistat huruvida dessa har någon egentlig effekt för underlivet.
Jag vet att det låter tråkigt och frutrerande men i många fall måste man helt enkelt hitta den metod som passar just en själv. Det kan vara t.ex. att alltid sova utan trosor, att lägga in en vagitorie (t.ex. Vagi-C) om man varit och simmat eller suttit i badtunna, att inte äta så mycket socker eller bröd osv..
Jag är ledsen att jag inte kan ge dig ett mer konkret svar. Men jag hoppas att du pånytt kontaktar preventivrådgivningen och att gynekologen kan ge dig hjälp. Jag har full förståelse för att det är påfrestande att hela tiden känna att "det är någonting".
Många kramar,
Tessi